Vodiči, ktorí jazdia často do zahraničia, budú musieť byť opatrnejší. Členské krajiny Európskej únie odsúhlasili zavedenie nového systému cezhraničného vymáhania pokút za dopravné priestupky (Cross-Border Enforcement, CBE). Táto novinka sa dotkne najmä vodičov, ktorí dnes vinou komplikovanej administratívy často unikajú úhrade pokút udelených mimo svojej krajiny. Členské štáty, vrátane Slovenska, majú na zavedenie tohto systému do národnej legislatívy presne dva a pol roka, termín teda uplynie koncom roka 2027.
Podstatne rýchlejšia a efektívnejšia komunikácia
Hlavným dôvodom zavedenia systému CBE je zefektívniť komunikáciu a spoluprácu medzi úradmi rôznych európskych krajín, ktorá doteraz výrazne komplikovala vyberanie pokút. Údaje Európskej únie hovoria jasne – až 40 % pokút, ktoré sú uložené zahraničným vodičom, zostáva dnes nevyplatených, pričom dôvodom sú administratívne prekážky a komplikovaná cezhraničná spolupráca úradov.
Nový systém má ambíciu túto situáciu radikálne zlepšiť prostredníctvom spoločných kontaktných miest, ktoré umožnia úradníkom v jednej krajine jednoducho a rýchlo získať informácie o zahraničnom vodičovi z iných štátov EÚ. Medzi pripravované novinky patrí tiež zavedenie digitálnych nástrojov, ktoré urýchlia identifikovanie previnilcov a vymáhanie pokút. Výrazne sa tak zvýši pravdepodobnosť, že pokuta udelená v zahraničí reálne dorazí ku konkrétnemu vodičovi do jeho krajiny bydliska.

Najviac priestupkov sa týka prekročenia rýchlosti
Systém CBE priznáva prioritu porušeniam pravidiel, ktoré patria z hľadiska cestnej bezpečnosti medzi najzávažnejšie, ako napríklad prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti. Zo štatistík Európskej únie vyplýva, že až 15 % všetkých automaticky zaznamenaných dopravných priestupkov majú na svedomí vodiči pochádzajúci zo zahraničia. Zo všetkých priestupkov, ktorých vinníkmi sú cudzinci, až 96 % tvorí práve prekročenie rýchlosti.
Systém bude okrem rýchlosti pokrývať aj ďalšie závažné dopravné priestupky ako jazdu pod vplyvom alkoholu či drog, preťažovanie vozidiel, nebezpečné predbiehanie či ignorovanie plnej čiary a bezpečných odstupov. Celkovým cieľom je zabezpečenie vyššej miery rešpektovania pravidiel cestnej premávky naprieč členskými štátmi a tým zvýšenie bezpečnosti na európskych cestách.
Čo čaká slovenských motoristov v cudzine?
Slovensko, ako jeden z členských štátov Európskej únie, má na implementáciu novej legislatívy termín najneskôr do záveru roka 2027. Pre našich vodičov, ktorí často cestujú do zahraničia, to bude znamenať, že pokuty dostanú podstatne rýchlejšie a ich šanca uniknúť následkom priestupkov bude výrazne nižšia.
Zároveň by mali slovenskí motoristi pamätať na to, že výška pokút sa môže medzi jednotlivými krajinami výrazne líšiť. Zatiaľ čo doma ich sankcie za mierne porušenie predpisov nemusia výrazne zasiahnuť, v zahraničí môže aj malé prekročenie povolenej rýchlosti spôsobiť vysoké finančné postihy.
Európska únia si od nového systému sľubuje citeľné zníženie množstva nezaplatených pokút a zvýšenie disciplinovanosti vodičov na celoeurópskej úrovni. Cesty v Európe by sa tak v konečnom dôsledku mali stať bezpečnejšími pre všetkých účastníkov dopravy.