Európska únia definitívne potvrdila výraznú zmenu pravidiel týkajúcich sa emisných cieľov automobilového sektora, ktoré majú výrobcom automobilov a dodávok umožniť jednoduchšie dosiahnutie stanovených limitov na oxid uhličitý (CO₂). Rozhodnutie bolo schválené ministrami pre európske záležitosti počas májového zasadnutia v Bruseli a do platnosti vstúpi po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
Automobilky získajú viac času, pokuty sa môžu znížiť
Kľúčová úprava spočíva v predĺžení obdobia, za ktoré výrobcovia musia preukázať plnenie emisných štandardov. Doteraz boli automobilky povinné každoročne dokladať, že ich vozidlá spĺňajú limit maximálne 93,6 gramov CO₂ na kilometer prejazdenej vzdialenosti. V prípade prekročenia tejto hodnoty hrozili predstavené pokuty až vo výške 95 eur za každý gram navyše na jedno predané vozidlo.
Nové pravidlá však toto obdobie z ročnej lehoty predlžujú na tri roky, konkrétne pre roky 2025 až 2027. V praxi to znamená, že ak automobilka v jednom roku emisné limity prekročí, môže túto nadmernú hodnotu kompenzovať nižšími emisiami v nasledujúcich dvoch rokoch. Výsledkom bude priemerná hodnota, ktorá by sa mala zmestiť do stanoveného limitu. Pokute sa však výrobcovia nevyhnú, pokiaľ priemerné hodnoty troch po sebe idúcich rokov budú vyššie ako cieľový limit stanovený EÚ.
Automobilový sektor v Európe víta tento strategický krok, pretože prináša výraznejšiu flexibilitu a zníženie rizika okamžitých finančných sankcií. Výrobcovia zároveň získajú možnosť smerovať uvoľnené finančné prostriedky do inovácií a vývoja moderných ekologických technológií, akými sú najmä elektromobily.
Podpora konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu
Jedným z kľúčových dôvodov nových opatrení je snaha Európskej únie podporiť európske automobilky v náročnom konkurenčnom boji s globálnymi hráčmi, predovšetkým z Číny a Spojených štátov amerických. Automobilový sektor má pre európske hospodárstvo veľký význam – zamestnáva až 13 miliónov ľudí a priamo či nepriamo tvorí približne 14 percent z celkového európskeho hrubého domáceho produktu.
Napriek tejto úľave však podľa odborníkov zostávajú pred európskymi automobilkami závažné výzvy, medzi ktoré patrí najmä relatívne nízky podiel elektromobilov medzi novoregistrovanými vozidlami. Aktuálne totiž tvoria elektromobily len približne 15 percent všetkých predajov. Práve popularizácia elektromobility je pritom kľúčová pre splnenie čoraz prísnejších emisných plánov stanovených Bruselom.
Ľahší prechod, no dlhodobé výzvy zostávajú
Prijatie trojročného hodnotenia emisných výsledkov poskytuje výrobcom vítaný priestor na adaptáciu a potrebné investície do ekologických technológií. Zaujímavé však je, že Európska únia aj naďalej trvá na svojom záväzku úplného zákazu predaja nových automobilov a dodávok so spaľovacím motorom od roku 2035. Preto odborníci zdôrazňujú, že automobilky nemôžu túto novú flexibilitu vnímať ako dlhodobé riešenie, ale skôr ako príležitosť na rýchlejšiu a kvalitnejšiu transformáciu od tradičných motorov smerom k elektromobilite.
Celkovo však automobilový sektor hodnotí nové pravidlá pozitívne a vyzdvihuje významný prínos nových opatrení pre stabilizáciu ekonomického prostredia, ľahšie zvládnutie náročných emisných cieľov a posilnenie vlastnej konkurencieschopnosti voči zahraničným hráčom.