V Česku sa pripravuje politický konflikt, ktorý môže mať ďalekosiahle dopady na vzťahy krajiny s Európskou úniou (EÚ). Možná vládna koalícia strán ANO, SPD a Motoristi sa totiž rozhodla neimplementovať novú európsku smernicu týkajúcu sa emisných povoleniek pre domácnosti, ktoré majú byť zavedené od roku 2027. Očakávaný systém, ktorý je súčasťou Zelenej dohody (Green Deal), má výrazne zvýšiť náklady pre domácnosti, najmä na energie a palivá. Miesto toho tieto politické subjekty plánujú čeliť finančným postihom od EÚ.
Odmietnutie povoleniek a finančné alternatívy
Štruktúra novej smernice predpokladá, že náklady na povolenky, potrebné na emisie CO2, budú obchodníci s energiami a palivami plne prenášať na konečných spotrebiteľov. Pre rodiny by to mohlo znamenať nárast výdavkov o 54 až 73 miliárd korún ročne. Koaličné strany však tvrdia, že pokuty súvisiace s nedodržaním smernice by boli mnohonásobne nižšie, čo je pre nich ekonomicky výhodnejšie. Podľa zástupcov strán by prípadné finančné sankcie navyše dorazili až po niekoľkých rokoch súdnych konaní, čo by Česku poskytlo čas na lepšiu prípravu.
Systém emisných povoleniek ETS II má byť rozšírením pôvodného európskeho systému, ktorý sa zameriaval na priemyselných znečisťovateľov, o nové sektory – dopravu a vykurovanie budov. Tento krok má podľa EÚ motivovať k znižovaniu uhlíkovej stopy a k väčšiemu využívaniu ekologických alternatív. Česká vláda v príprave však motiváciu Bruselu odmieta v prospech ochrany peňaženky svojich občanov.
Potenciálne dôsledky na Českú republiku
Odmietnutie zavedenia smernice by Česko mohlo vystaviť nielen finančným pokutám, ktoré môžu byť jednorazové i denné, ale aj ďalším sankciám zo strany EÚ. Analytici upozorňujú na riziko krátenia európskych dotácií, ktoré sú dôležité najmä pre poľnohospodárov a iné sektory závislé od podpory únie. Takéto krátenie by mohlo zasiahnuť priame platby na hektár pôdy alebo iné nárokové finančné prostriedky. Politici z tábora SPD však tvrdia, že strata dotácií by bola pre českých občanov menej závažná ako priame ekonomické zaťaženie, ktoré by priniesli emisné povolenky.
Systém ETS II je navyše podľa odborníkov problematický svojou sociálnou nerovnosťou. Najväčší dopad by mal na nízkopríjmové domácnosti, ktoré nemajú dostatok financií na investície do ekologickejších alternatív, ako sú elektromobily či moderné vykurovacie systémy. Tieto domácnosti by tak čelili neúmerným nákladom, najmä na vidieku, kde je závislosť na fosílnych palivách a individuálnej doprave vyššia.
Nevyhnutné zdraženie a neistota okolo cien
Ceny povoleniek, ktoré budú určované na burze, sú nepredvídateľné a môžu byť oveľa vyššie ako očakávaných 45 eur za tonu CO2. Niektorí analytici už teraz varujú pred cenami na úrovni až 84 eur, čo by znamenalo dramatické zvýšenie životných nákladov. Priemerná domácnosť by si mohla ročne priplatiť tisíce korún, pričom v niektorých prípadoch by tieto náklady mohli dosiahnuť až 60-tisíc korún.
Aj napriek tvrdeniam EÚ, že systém ETS II má byť spravodlivý a doplnený sociálnymi kompenzáciami, praktická realizácia vyvoláva značné pochybnosti. Politici strán ANO, SPD a Motoristi považujú tieto kompenzácie za nedostatočné, čím zdôvodňujú svoj radikálny krok otvoreného sporu s Bruselom. Česká vláda však týmto rizikuje nielen svoje vzťahy s EÚ, ale aj budúce ekonomické a politické stability krajiny v rámci Únie.