NEWSBYTE.sk
piatok, 5. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • auto
  • Daň
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Mobilita > EÚ chce staré autá z ciest: nové opatrenia môžu zlomiť chrbát chudobným vodičom, Slovensko čaká zásadná zmena
MobilitaNovinky

EÚ chce staré autá z ciest: nové opatrenia môžu zlomiť chrbát chudobným vodičom, Slovensko čaká zásadná zmena

Hrozí drahá ročná STK pre autá nad 10 rokov? Kritici hovoria o snahe vyhnať chudobných z ciest. Verdikt má padnúť na jeseň.

26. augusta 2025

V Európskej únii sa objavuje návrh, ktorý by mohol výrazne ovplyvniť mnohých motoristov, najmä tých s vozidlami staršími ako 10 rokov. Podľa medializovaných informácií by mohlo dôjsť k zavedeniu povinnej ročnej technickej a emisnej kontroly (STK a EK) pre tieto vozidlá. Európska komisia odôvodňuje tento krok potrebou zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Kritici však varujú, že opatrenie by mohlo mať zničujúce sociálne dopady, predovšetkým na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva v krajinách, kde je vek vozového parku výrazne vyšší.

Plánované investície a nárast cien

Ak by návrh prešiel v Európskom parlamente na jeseň 2025, stanice technickej kontroly by museli investovať do modernizácie svojho vybavenia. Nové prístroje na meranie emisií, vrátane pevných častíc a oxidov dusíka, by mohli stáť jednu prevádzku až 80 000 eur. Tieto zvýšené náklady by sa nevyhnutne premietli do cien za technickú kontrolu. Podľa odhadov by majitelia starších vozidiel na Slovensku mohli zaplatiť za STK a EK až 170 eur, čo je dvojnásobok oproti súčasným približne 85 eurám.

Dnešné 10-ročné vozidlá, ako napríklad modely z roku 2015, už disponujú pokročilými systémami na zníženie emisií a zvýšenie bezpečnosti, vrátane filtrov pevných častíc či systémov AdBlue. Podľa niektorých odborníkov by preto zintenzívnenie kontrol prinieslo len minimálny efekt, zatiaľ čo náklady pre motoristov by prudko vzrástli.

Výrazný zásah do životov Slovákov

Na Slovensku, kde priemerný vek vozidiel v roku 2022 dosahoval 14,7 roka, by takéto opatrenie zasiahlo mimoriadne široké vrstvy obyvateľstva. Zatiaľ čo priemerné hodnoty znižujú mladšie firemné flotily, väčšina domácností vlastní staršie vozidlá, ktoré stále plnia svoju funkciu. Pre mnohých obyvateľov, najmä tých vo vidieckych oblastiach, je vlastné auto nevyhnutnosťou pre dochádzanie do práce, zabezpečenie základných potrieb či prístup k zdravotnej starostlivosti.

Zvýšenie nákladov na STK o 85 eur však nie je jediným problémom. Prísnejšie emisné normy by mohli spôsobiť, že staršie autá neprejdú kontrolami bez drahých úprav, ako je výmena katalyzátorov alebo filtrov pevných častíc. Pre mnohých majiteľov by investícia do opráv presiahla zostávajúcu hodnotu auta, čím by sa jeho prevádzka stala ekonomicky neudržateľnou. V dôsledku toho by mnohí motoristi mohli prísť o prístup k mobilite, čo by priamo ohrozilo ich schopnosť dochádzať do práce a udržať si životný štandard.

Otázniky nad bezpečnosťou a ekológiou

Zástancovia návrhu argumentujú, že častejšie a prísnejšie kontroly by mohli odhaliť technické nedostatky skôr, ako spôsobia vážne dopravné nehody. Staršie vozidlá majú štatisticky vyššiu pravdepodobnosť výskytu technických porúch, ako sú problémy s brzdami, nápravami či nosnými časťami. Okrem toho by nové emisné normy prispeli k zlepšeniu kvality ovzdušia, keďže by z ulíc odstránili autá s nefunkčnými filtrami.

Kritici však upozorňujú, že moderné autá vyrábané po roku 2015 sú technologicky veľmi pokročilé a vo väčšine prípadov už spĺňajú prísne emisné aj bezpečnostné normy. Preto podľa ich názoru každoročné kontroly neprinesú výrazné zlepšenie oproti aktuálnemu dvojročnému intervalu. Domnievajú sa, že cieľom návrhu nie je bezpečnosť, ale vytvorenie tlaku na obnovu vozového parku, čo by prospelo automobilovému priemyslu a štátnym príjmom z predaja nových vozidiel.

Potenciálne zavedenie tejto legislatívy tak vyvoláva mnohé otázky nielen o jej účinnosti, ale aj o spravodlivosti voči občanom, pre ktorých je auto nevyhnutnosťou. Hoci cieľom Európskej komisie môže byť bezpečnejšia doprava a čistejšie ovzdušie, pre mnohých Slovákov by to znamenalo priamu hrozbu straty mobility a zhoršenia kvality života.

Neprehliadnite

Tatra banka má opäť výpadok okamžitých platieb: transakcie meškajú, web zasiahol Cloudflare
PZP je najdrahšie za 9 rokov: v roku 2026 čaká domácnosti ďalšie zdraženie poistenia
Rakúsko mení pravidlá STK pre osobné autá: staršie vozidlá pôjdu na kontrolu raz za dva roky
Taliansko od roku 2026 pridá sviatok svätého Františka, Slovensko dni voľna škrtá
ŠTÍTKY:autoEKEurópska komisiakontrolySlovensko
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Slovensko plánuje novú daň: Digitální giganti zacvakajú, v hre sú stovky miliónov eur
Ďalší článok Masívne prepúšťanie v Nemecku: Automobilky rušia tisíce miest, Slovensko čaká tvrdý dopad
Najčítanejšie
Od 8. decembra si domácnosti overia nárok na energopomoc, rozhodne bonita do 1930 €
Ekonomika Novinky
Energopomoc sa od roku 2025 rozšíri aj na nájomníkov, štát určil prísne limity
Ekonomika Novinky
Kyberútok na servery Ministerstva hospodárstva: experti CSIRT a SK-CERT riešia následky
Bezpečnosť Novinky
Orange na Vianoce zvýhodní Prima karty: 100 GB dát za 10,25 eura
Mobilita Novinky
Rekreačné poukazy 2024: Zamestnanci vo firmách nad 50 ľudí môžu ušetriť 275 eur
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

Slovenské mzdy sa od roku 2009 zdvojnásobili, v rebríčku EÚ však padáme nadol

Nezamestnanosť na Slovensku mierne rastie: krátkodobo bez práce je už 58-tisíc ľudí

Slováci sú najbohatší tesne pred dôchodkom: neskoré investovanie ich pripravuje o zisky

Od júla 2025 v Česku nové emisné zóny: staršie diesle čakajú zákazy a poplatky

Od 1. marca musia podnikatelia prijímať bezhotovostné platby, končí sa limit na kartu

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.