Jeden z najväčších českých e-shopov, Alza, rozšíril portfólio svojich služieb o novinku, ktorá môže výrazne ovplyvniť trh s doručovaním zásielok. Spoločnosť spustila možnosť rýchleho a jednoduchého posielania balíkov prostredníctvom svojich automatizovaných AlzaBoxov. Nová služba je už dostupná po celej Českej republike a do budúcnosti Alza nevylučuje zavedenie tejto služby aj na Slovensko, kde patrí medzi kľúčových hráčov.
Dostupné boxy a konkurencieschopná cena
Alza týmto krokom vstupuje do priamej konkurencie s etablovanými kuriérskymi službami. Na domácom trhu sa stáva najmä rivalom spoločnosti Zásilkovna, známej na slovenskom trhu pod menom Packeta. Nová služba Alzy zaujme najmä cenou: odoslanie balíka stojí 69 českých korún, čo je približne 2,80 eura. Ide o jednu z najnižších cien dostupných v rámci obdobných služieb. Alza navyše využíva rozsiahlu sieť vlastných výdajných boxov, ktorých v Českej republike prevádzkuje viac ako 2 500. Výhodou pre zákazníkov je aj nepretržitá dostupnosť AlzaBoxov sedem dní v týždni a 24 hodín denne, čo výrazne zjednodušuje proces odosielania.
Odoslanie balíka prostredníctvom AlzaBoxu je jednoduché – zákazníci potrebujú len mobilnú aplikáciu dostupnú pre Android i iOS. V aplikácii stačí vyplniť základné údaje o zásielke a následne ju v ľubovoľnom čase vložiť do najbližšieho voľného boxu. Moderný online systém celého procesu podčiarkuje snahu Alzy o digitálne inovácie v segmente logistiky.
Obmedzenia a parametre zásielok
Nová služba Alzy sa vyznačuje aj presne stanovenými podmienkami pre doručované balíky. Maximálna hmotnosť jednej zásielky môže byť 10 kilogramov, pričom rozmery nesmú presiahnuť 50 × 40 × 30 centimetrov. Hodnota odosielaných balíkov je limitovaná na 3-tisíc českých korún, čo predstavuje asi 120 eur. Objemnejšie alebo drahšie balíky preto cez AlzaBox poslať možné nie je, čo ju odlišuje od konkurencie – Packeta ponúka poistenie zásielok až do výšky 10-tisíc českých korún (okolo 400 eur).
AlzaBox môže zákazník využiť na posielanie bežných balíkov, pričom v podmienkach spoločnosti sa uvádza, že zakázané je zasielanie chemikálií, zbraní, mincí a bankoviek, platobných kariet, krehkých predmetov či potravín s krátkou trvanlivosťou. Navyše zákazníci ťažia z rýchlosti a pohodlia, keďže zásielky nie je potrebné odovzdávať na osobnom kontakte s kuriérom ani čakať v dlhých radoch na pobočkách.
Potenciál pre slovenský trh a konkurenčný tlak
Alza deklaruje ambície zaviesť službu aj na Slovensku, čo by mohlo viesť k zvýšeniu konkurenčného tlaku medzi poskytovateľmi výdajných boxov a zníženiu cien doručovania zásielok. V súčasnosti je popularita automatizovaných boxov v Európe na vzostupe, pričom trend zachytáva aj slovenský trh. Pre zákazníkov by prítomnosť ďalšieho hráča znamenala širší výber, vyššiu dostupnosť a potenciálne lepšie cenové podmienky.
Alza, ktorá bola jedným z priekopníkov automatizovaného výdaja už v roku 2014, a je zároveň veľkým online predajcom aj logistickou firmou, tak potvrdzuje svoju inovatívnosť na trhu. Ak sa nová služba ujme aj na Slovensku, môže byť významným katalyzátorom ďalších zmien v oblasti doručovania zásielok a zákazníci môžu profitovať nielen z ceny, ale aj z rýchlosti a pohodlia celého procesu.