Slovenské e-shopy majú za sebou najsilnejší rok v histórii zliav okolo Black Friday. Podľa údajov spoločnosti Shoptet, ktorá technicky zastrešuje viac ako 7 600 internetových obchodov, dosiahli zákaznícke nákupy počas tohtoročného výpredajového týždňa obrat 18 miliónov eur. V porovnaní s minulým rokom, keď tržby predstavovali 14,5 milióna eur, ide približne o 25-percentný nárast.
Rekordný Black Friday aj počet objednávok
Rast tržieb sa priamo premietol aj do počtu vybavených zásielok. Ako upozornil spravodajský portál agentúry SITA, slovenské e-shopy zvládli počas tohtoročného Black Friday týždňa približne 200-tisíc objednávok. Pred rokom ich bolo okolo 170-tisíc, čo signalizuje, že zákazníci boli pri nakupovaní cez internet výrazne aktívnejší.
Marketingový riaditeľ Shoptetu Ivo Mrena vysvetlil, že zákazníci si vedeli zľavy lepšie overiť aj vďaka legislatíve. „Zákazníci objednávali viac ako v minulosti a priemerná výška zľavy sa pohybovala okolo 20 percent. Zákon zároveň ukladá povinnosť uvádzať najnižšiu cenu, za ktorú bol produkt predávaný v priebehu 30 dní pred akciou, čo ľuďom uľahčuje orientáciu v reálnych zľavách,“ uviedol pre SITA.

Kampane začali už v novembri
Výpredaje sa tento rok nesústredili len na jediný víkend. Mnohé internetové obchody spustili zľavy už začiatkom novembra, aby si rozložili nápor objednávok na dlhšie obdobie. Predajcovia sa tak snažili predísť preťaženiu logistických služieb a súčasne získať náskok pred konkurenciou. Mrena dodal, že ľudia už majú v tomto období zľavy zaužívané. „Vidíme, že zákazníci si na zľavové kampane v tomto čase zvykli a často ich využívajú nielen na nákup darčekov, ale aj na bežné potreby. Mnohí cielene čakajú na túto časť roka, aby nakúpili výhodnejšie,“ doplnil.
Silný november pre e-shopy
Rekordy nepadali iba počas samotného Black Friday týždňa. Podľa dát Shoptetu dosiahli internetové obchody pôsobiace na Slovensku v novembri celkové tržby 61,9 milióna eur. V medziročnom porovnaní to predstavuje rast o 19 percent. Počet spracovaných objednávok sa pritom v priebehu mesiaca priblížil k hranici 700-tisíc, čo potvrdzuje, že online nakupovanie má v predvianočnom období čoraz silnejšiu pozíciu.
Domácnosť, kozmetika a móda vpredu
V produktovej ponuke dominovali počas zliav najmä tovary pre domácnosť a záhradu, ktoré si zákazníci objednávali najčastejšie. Na druhom mieste skončila kozmetika a parfumy, teda sortiment typický aj pre darčekové nákupy. Prvú trojicu najvyhľadávanejších kategórií uzatvára oblečenie a módne doplnky, ktoré dlhodobo patria k pilierom internetového predaja.
Pokiaľ ide o platobné metódy, prvenstvo si udržala dobierka. Tesne za ňou nasleduje platba kartou, najmä prostredníctvom služby Shoptet Pay. Tieto dva spôsoby dominovali najmä pri nákupoch do 100 eur. Pri vyšších sumách alebo pri firemných objednávkach zákazníci častejšie volili bankový prevod alebo úhradu pri osobnom odbere tovaru.
Packeta lídrom v doručovaní
V oblasti logistiky si vedúcu pozíciu opäť udržala spoločnosť Packeta (Zásielkovňa). Pre internetové obchody využívajúce platformu Shoptet zabezpečila prepravu viac ako 250-tisíc zásielok. Za Packetou nasledovali kuriérska služba GLS a Slovenská pošta, ktoré tiež zohrali významnú úlohu pri zvládaní zvýšeného počtu balíkov.
Tohtoročné výsledky naznačujú, že aj keď Slovensko prechádza obdobím konsolidácie verejných financií a ľudia si vo viacerých oblastiach výdavky strážia, pri online zľavách počas Black Friday boli ochotní minúť viac. Zľavy tak mnohí využili na nákup darčekov pre seba a svojich blízkych aj na doplnenie bežných potrieb domácnosti.