Slovenská sporiteľňa (SLSP) upozornila svojich klientov na nový druh podvodu, ktorý opäť zasahuje Slovensko. Cieľom útočníkov je vylákať od ľudí finančné prostriedky a obohatiť sa nezákonným spôsobom. Na rozdiel od doterajších praktík, tentokrát podvodníci zneužívajú mená reálnych zamestnancov banky, čím výrazne zvyšujú dôveryhodnosť svojich trikov.
Zneužívanie mien a manipulácia obeťami
Jedným z najvážnejších aspektov tejto novej vlny podvodov je používanie skutočných mien zamestnancov SLSP. Podvodníci kontaktujú potenciálnych klientov z neznámych čísel a vydávajú sa za pracovníkov banky. Častokrát do svojich predstavení zahrnú pracovnú pozíciu, ktorá má u obete vyvolať dojem bezpečnosti, ako napríklad „bezpečnostný technik“. V niektorých prípadoch dokonca dopĺňajú fiktívne štruktúry o detailné funkcie.
Počas komunikácie manipulujú obete tvrdením, že ich identita bola zneužitá a je potrebné konať okamžite. Klientov následne presviedčajú, aby previedli financie na tzv. bezpečný účet, ktorého skutočným majiteľom je však samotný útočník. Medzi bežné praktiky patrí aj požiadavka, aby si obeť vybrala hotovosť z bankomatu a osobne ju odovzdala údajne „bezpečnostnému pracovníkovi“.

Rastúci počet prípadov aj finančné škody
Podvodníci postupne zdokonaľujú svoje metódy, čo sa prejavuje nielen nárastom počtu pokusov, ale aj vyššími získanými sumami. Kým v minulosti šlo o menšie čiastky, dnes nie je výnimkou ani podvod za tisícky eur. Slovenská sporiteľňa zatiaľ zaznamenala najvyšší individuálny prípad s výškou škody 9000 eur.
Podľa údajov banky za tento rok už podvodníkom podarilo neoprávnene získať financie v hodnote 14 miliónov eur, a to len za prvé tri štvrťroky. Pre porovnanie, za celý minulý rok bolo evidovaných 13 miliónov eur. Medzi najzávažnejšie formy podvodov patrí aj naďalej manipulácia s investíciami, ktorú dopĺňajú útoky cez komunikačné platformy, ako je WhatsApp. Typickým prípadom je správa od falošného rodinného člena začínajúca slovami „Ahoj, mami…“.
Prevencia a pripomienky zo strany banky
Slovenská sporiteľňa zdôrazňuje, že jej zamestnanci nikdy nepožadujú od klientov prevod peňazí ani zadávanie citlivých bankových údajov. Prípadná výzva na výber hotovosti alebo zaslanie financií na špeciálny účet je teda vždy podozrivá. Rovnako tak nikdy nezasiela žiadosti cez neoverené linky na falošné platformy, ako môže byť napríklad imitácia internetového bankovníctva George.
Vedenie banky apeluje na klientov, aby boli ostražití a v prípade podozrenia na podvod okamžite kontaktovali odbornú zákaznícku podporu alebo priamo políciu. Ich cieľom je nielen ochrániť financie svojich klientov, ale aj šíriť osvetu o narastajúcich rizikách spojených s kybernetickými hrozbami, ktoré sa neustále vyvíjajú.