Podľa novej štúdie organizácie Transport & Environment (T&E) európske automobilky dosahujú výrazný pokrok v plnení emisných cieľov Európskej únie (EÚ) na roky 2025 až 2027. Tento výsledok naznačuje, že regulačné opatrenia EÚ fungujú, pričom dynamickým faktorom je rastúca popularita elektrických vozidiel. Výnimkou zostáva automobilka Mercedes-Benz, ktorá podľa aktuálnej správy za ostatnými zaostáva.
Predaj elektromobilov výrazne rastie
Analytici Transport & Environment pripisujú pozitívny vývoj viacerým faktorom, medzi ktoré patrí pokles cien batérií, rozširovanie nabíjacej infraštruktúry a zavedenie cenovo dostupnejších modelov. Tieto faktory stimulovali dopyt po elektrických vozidlách, vďaka čomu sa očakáva, že ich podiel na európskom automobilovom trhu vzrastie zo súčasných 18 % na viac ako 30 % do roku 2027. Táto dynamika jednoznačne ukazuje, že trhové prostredie môže reagovať na regulačné stimuly rýchlejšie, než sa pôvodne očakávalo.
Správa navyše zdôrazňuje, že akékoľvek zmiernenie smerníc na roky 2030 a 2035 by mohlo tieto pokroky ohroziť. Znižovanie emisných cieľov môže brzdiť investície do vývoja elektromobilov, rovnako ako do výroby a recyklácie batérií či zavádzania zelených technológií v automobilovom priemysle. Súčasné smerovanie však poskytuje investorom istotu a podporuje ďalšie kroky k dekarbonizácii dopravy.

Kritika cieľov zo strany automobiliek
Napriek optimistickým číslam zo správy T&E niektoré automobilky naďalej vyjadrujú pochybnosti o dosiahnuteľnosti cieľa zníženia emisií na 100 % do roku 2035. Diskusie o budúcnosti tohto sektora sa zintenzívnia už tento týždeň na stretnutí zástupcov odvetvia s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou.
Automobilky poukazujú na riziká spojené s rýchlou transformáciou. Tie zahŕňajú možné straty pracovných miest v tradičnom priemysle a otázky cenovej dostupnosti elektromobilov pre širokú verejnosť. Súčasne však správa T&E prezentuje pozitívne trendy, ako je rozširovanie nabíjacích staníc v súlade s infraštruktúrnou stratégiou EÚ, ktorá vyžaduje, aby boli stanice na hlavných trasách vzdialené maximálne 60 kilometrov od seba.
Európska únia zintenzívňuje dekarbonizáciu
Popri plánovanom zákaze predaja spaľovacích motorov od roku 2035 implementuje EÚ aj ďalšie opatrenia na urýchlenie prechodu na udržateľnú dopravu. Zahŕňa to sprísnenie emisných cieľov na rok 2030, ako aj prijatie nových pravidiel ako emisná norma Euro 7. Tá sa okrem výfukových emisií zameriava aj na častice z pneumatík a bŕzd, čo ovplyvní aj elektromobily. Navyše, nový rámec regulácie batérií prináša prísne požiadavky na ich recykláciu a udržateľnú výrobu.
Celkový obraz je protikladný. Na jednej strane pozitívne trendy podporujú transformáciu na zelenú mobilitu, znižujú náklady pre spotrebiteľov a posilňujú konkurenciu na automobilovom trhu. Na druhej strane je budúcnosť za horizontom roku 2030 zahalená neistotou. Pokiaľ by došlo k oslabeniu regulačných štandardov, mohlo by to zastaviť tempo pokroku a poskytnúť náskok krajinám, ako je Čína, ktorá intenzívne investuje do rozvoja elektromobility a jasne dominuje trhovému prostrediu.