Automobilový gigant Stellantis, pod ktorý patrí množstvo známych značiek, dočasne zastavuje výrobu vo viacerých európskych závodoch. Dôvodom je slabší odbyt automobilov, čo prinútilo spoločnosť prispôsobiť svoje výrobné plány aktuálnemu dopytu na trhu. Odstávky budú zahŕňať závody v Nemecku, Poľsku, Francúzsku, Španielsku a Taliansku. Produkcia sa pozastaví na rôzne dĺžky v závislosti od konkrétneho závodu.
Plánované uzávierky výrobných závodov
Stellantis plánuje odstávky vo viacerých krajinách s cieľom optimalizovať výrobné kapacity a znížiť stav skladových zásob. Nemecký závod v Eisenachu zostane uzavretý na päť dní. Španielsky závod v Zaragose nebude produkovať po dobu siedmich dní, zatiaľ čo v Madride dôjde k odstávke až na dva týždne. Podobná situácia nastane aj v talianskom závode v Pomigliane, kde sa výroba zastaví na 15 dní.
Najdlhšiu prestávku zažije závod vo francúzskom Poissy, kde sa plánuje trojtýždňové pozastavenie výroby. V Poľsku bude tamojší závod odstavený na deväť dní. Ostatné výrobné závody Stellantisu v Európe zatiaľ tieto opatrenia neovplyvnia, vrátane slovenského závodu pri Trnave, ktorý podľa súčasných informácií pokračuje vo výrobe bez zmien.

Ekonomická situácia a dopady na modely
Koncern Stellantis zaznamenal v prvej polovici roka pokles tržieb o 13 % na 74,3 miliardy eur, zatiaľ čo predaj áut klesol o 7 %. Medzi hlavné dôvody slabšieho odbytu patrí nižší záujem o elektromobily, ako aj obchodné clá v Spojených štátoch, ktoré majú na túto automobilku nepriaznivý vplyv. Tento pokles spôsobil potrebu redukovať výrobu a súčasne riešiť nadmerné skladové zásoby.
Dočasná odstávka sa dotkne viacerých modelov automobilov, najmä Fiat Panda, Alfa Romeo Tonale, malého SUV DS 3 a Opel Mokka. Znižovanie výroby teda zahŕňa vozidlá rôznych kategórií, pričom kroky súvisia s aktuálnymi trhovými podmienkami a pretrvávajúcou neistotou v automobilovom priemysle.
Globálny význam Stellantisu
Spoločnosť Stellantis vznikla v roku 2021 zlúčením firiem PSA a Fiat Chrysler Automobiles. Pod jej krídla patrí 14 známych značiek, vrátane Peugeot, Opel, Jeep, Fiat, Alfa Romeo či Maserati. Firma má produkčné závody po celom svete vrátane Európy, Severnej a Južnej Ameriky. Zatiaľ čo aktuálne opatrenia zahŕňajú množstvo európskych krajín, Slovensko zostáva výnimkou, keďže závod pri Trnave funguje v normálnom režime.
Odstávky výrobných závodov ukazujú, ako spoločnosti ako Stellantis čelia výzvam súčasného trhu, kde klesajúci záujem zákazníkov o niektoré modely a ďalšie hospodárske faktory prinášajú potrebu flexibilnejších opatrení.