Českí motoristi budú čeliť vyšším nákladom za používanie diaľnic od roku 2026. Ročná diaľničná známka zdražie na takmer 108 eur, čo je nárast o 8 eur v porovnaní s tohtoročnou cenou. Zvýšenie sa bude týkať nielen ročnej, ale aj dennej, desaťdňovej a mesačnej varianty známok.
Nový výpočet podľa ekonomických ukazovateľov
Zvýšené ceny sú výsledkom nového mechanizmu valorizácie, ktorý zaviedlo české ministerstvo dopravy. Táto metóda zohľadňuje infláciu a rozšírenie diaľničnej siete, čím odstraňuje politické vplyvy na tvorbu cien. Podľa údajov tento rok inflácia dosiahla 2,6 percenta a diaľničná sieť sa rozšírila o 74 kilometrov, čo predstavuje päťpercentný nárast. V súhrne to znamená zvýšenie cien diaľničných známok o 7,6 percenta.
Na základe výpočtu sa cena ročnej známky posunie z 2 440 českých korún (približne 100 eur) na 2 625 korún (107,94 eur). Cena jednodňovej známky dosiahne približne 235 korún, desaťdňová bude stáť okolo 310 korún a mesačná vyjde na 490 korún. V porovnaní s tým slovenskí motoristi zatiaľ platia za ročnú známku len 90 eur, pričom k zmene cien zatiaľ nedošlo.

Stabilný a transparentný systém
Český model financovania diaľničnej infraštruktúry je postavený na princípe automatickej valorizácie. Táto metóda zabezpečuje stabilitu poplatkov a ich predvídateľnosť. Mechanizmus je navrhnutý tak, aby motoristi vedeli, že zmeny cien sú dôsledkom ekonomického vývoja a nie politických rozhodnutí. Automatizovaný prístup má zároveň zaistiť dlhodobú udržateľnosť financovania rastúcej dopravnej siete krajiny.
Experti predpokladajú, že tento systém bude v budúcnosti inšpirovať aj iné krajiny, vrátane Slovenska. Slovenské poplatky za diaľnice sú aktuálne vypočítavané manuálne, čo môže viesť k náhlym a nevysvetleným zmenám. Pre motoristov by český vzorec mohol priniesť väčšiu predvídateľnosť a jasnú orientáciu v nákladoch spojených s používaním ciest.
S ďalším rozširovaním českej diaľničnej siete a očakávaným každoročným nárastom cien odborníci zdôrazňujú, že spoľahlivosť a transparentnosť mechanizmu môžu pripraviť cestu pre jeho aplikáciu aj v iných sektoroch. Okrem osobných vozidiel by sa tak automatická valorizácia mohla rozšíriť aj na poplatky pre nákladnú dopravu.