Distribučná spoločnosť SPP – distribúcia si nárokuje od domácnosti v obci Trnovec nad Váhom finančnú kompenzáciu vo výške 6 800 eur po zistení údajnej neoprávnenej manipulácie s plynovým meradlom. Incident vznikol po výmene plynomera, ktorú technik vykonal bez prítomnosti majiteľky domu.
Technická kontrola odhalila modifikáciu plomby
Problémy sa začali rutinnou servisnou prácou distribútora plynu, ktorý počas neprítomnosti majiteľky nehnuteľnosti vykonal výmenu meracieho zariadenia. O tri mesiace neskôr, po technickej previerke, spoločnosť oznámila, že na meradle objavila pozmenenú plombu, čo považuje za dôkaz neoprávneného odberu plynu. Distribučná firma vyčíslila škodu na uvedených 6 800 eur a uviedla, že nejde o pokutu, ale výlučne o ekonomickú kompenzáciu skutočne vzniknutých strát.
Majiteľka dotknutej domácnosti akékoľvek obvinenie odmietla, pričom uviedla, že sa manipulácie s plynomerom nikdy vedome nedopustila. Požadovanú sumu označila za finančne ruinujúcu a nezaplatiteľnú vzhľadom na jej ekonomické možnosti.

Právni experti odporúčajú súdne alebo kolektívne riešenie
Podľa stanoviska právnych odborníkov môže byť efektívnou stratégiou pre spotrebiteľku, ako aj iných s podobnými problémami, súdne preskúmanie nárokov distribútora. Advokát špecializujúci sa na energetiku uvádza, že spoločné postupy viacerých dotknutých spotrebiteľov môžu byť účinným prostriedkom pri rokovaniach s energetickými firmami.
V hre je podľa expertov aj možnosť mimosúdnej dohody, ktorá by mohla prihliadať na platobné schopnosti domácnosti a zabezpečila by realistické splátkové podmienky. Napriek tomu odborníci kritizujú vysokú sumu uplatnenú distribučnou spoločnosťou, pričom pripomínajú, že vzhľadom na priemerné príjmy slovenských domácností je suma takmer 7-tisíc eur veľmi zaťažujúca a neprimeraná.
Širší systémový problém slovenského energetického sektora
Tento prípad je len jedným z niekoľkých, ktoré v poslednej dobe signalizujú rastúci počet sťažností domácností na podobné situácie v energetickom sektore. Podľa dostupných informácií sa zákazníci čoraz častejšie obracajú na Energetický regulačný úrad kvôli pochybnostiam nad správnosťou merania spotreby a postupov distribučných spoločností.
Distribútori plynu pritom pokračujú v modernizácii technológií merania spotreby a snažia sa zavádzať inteligentné meracie zariadenia. Tie majú výrazne obmedziť možnosť podobných incidentov a minimalizovať technické chyby či manipulácie. Avšak staršie zariadenia stále predstavujú riziko, predovšetkým kvôli zastaraným zabezpečovacím mechanizmom.
Celá situácia upozorňuje na širšie výzvy, ktorým čelí slovenská energetika aj v rovine právnej regulácie. Odborná diskusia momentálne otvára otázky potreby aktualizácie a revízie platného regulačného rámca, s cieľom zabezpečiť spravodlivú ochranu spotrebiteľov a zároveň efektívnu prevenciu ekonomických strát distribučných spoločností.