Trh s elektromobilmi vo Veľkej Británii zaznamenáva dramatický pokles. Od apríla 2025 začali platiť nové daňové pravidlá, ktoré výrazne navyšujú náklady na vlastníctvo bezemisných vozidiel. Opatrenie sa týka predovšetkým drahších elektromobilov s cenou prevyšujúcou 40-tisíc libier, ktoré boli doteraz oslobodené od niektorých poplatkov.
Zvýšenie daní spôsobilo prudký pokles predajov
Hlavným dôvodom aprílového prepadu predajov elektromobilov je zavedenie nového poplatku Expensive Car Supplement (ECS). Majitelia elektromobilov v hodnote nad 40-tisíc libier sú teraz povinní platiť 425 libier ročne počas prvých piatich rokov vlastníctva vozidla. Spolu s povinnou ročnou daňou Vehicle Excise Duty (VED) vo výške 195 libier to predstavuje celkové dodatočné finančné zaťaženie na úrovni 3 100 libier v priebehu šiestich rokov.
Ešte v marci 2025 pritom elektromobily zaznamenávali rekordné predaje s 25,3-percentným podielom na trhu a medziročným rastom o 41,7 %. Hneď po aprílovej zmene však trhový podiel týchto vozidiel klesol na 20,4 %. Táto stagnácia vyvoláva pochybnosti o schopnosti vlády dosiahnuť ambiciózny cieľ 80-percentného podielu predajov bezemisných áut do roku 2030. Cieľ stanovený na rok 2025 je pritom 28 %.

Výrazným problémom zostáva aj vysoká priemerná cena elektromobilov, ktorá dosahuje približne 50-tisíc libier, čo je o približne 10-tisíc viac ako v prípade porovnateľných áut so spaľovacím motorom. Súčasný systém navyše uprednostňuje firemný segment trhu, ktorý tvorí až 89,3 % predajov elektromobilov, keďže podniky aj naďalej profitujú zo zvýhodnenej dane z nepeňažných benefitov (Benefit-in-Kind, BIK).
Automobilový sektor žiada vládu o rýchlu zmenu daňovej politiky
Veľkí výrobcovia, ako Stellantis a Ford, varujú pred negatívnymi dopadmi nových daňových opatrení na budúcnosť elektromobility v Spojenom kráľovstve. Súčasnú vládnu politiku označujú za škodlivú pre rozvoj celého automobilového trhu, pretože zásadne oslabuje motiváciu spotrebiteľov kupovať elektrické vozidlá. Podľa predstaviteľov automobiliek sú takéto podmienky dlhodobo neudržateľné a hrozí, že Veľká Británia môže významne zaostať za plánmi elektrifikačnej stratégie.
Britská vláda už medzitým naznačila, že zvažuje možnosť čo najskoršieho zmiernenia súčasnej daňovej záťaže. Podľa vyjadrení ministerky dopravy Lilian Greenwood sa diskutuje o prehodnotení limitnej sumy ECS, čím by sa mohla znížiť finančná náročnosť pre vlastníkov elektrických vozidiel. Ak kabinet pristúpi k rýchlemu prehodnoteniu pravidiel, situácia na trhu sa môže stabilizovať v krátkom čase.
Cenovo dostupnejšie elektromobily môžu podporiť zotavenie trhu
Nádej pre oživenie trhu s elektromobilmi predstavuje pripravovaný príchod nových, cenovo dostupnejších modelov od popredných automobilových výrobcov ako Renault, Volkswagen či značiek zo skupiny Stellantis. Tieto automobilky plánujú uviesť na trh modely, ktoré sú finančne atraktívnejšie pre širší okruh zákazníkov.
Spolu s potenciálnym zmiernením ECS zo strany vlády by cenovo dostupnejšie elektromobily mohli vytvoriť dôležitú synergiu podporujúcu rast predajov a zabezpečenie splnenia štátnych elektrifikačných cieľov. V prípade vládneho rozhodnutia o pomalom alebo nedostatočnom znížení finančnej záťaže hrozí ďalšia stagnácia, ktorej dopady môžu byť negatívne nielen pre predaje vozidiel, ale aj pre celý automobilový sektor v krajine.