NEWSBYTE.sk
piatok, 19. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Vodiči
  • Daň
  • auto
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Novinky > Zákaz spaľovákov v roku 2035 sa otriasa: EÚ zvažuje výraznú zmenu plánov, čo to znamená pre vodičov?
NovinkyPolitika

Zákaz spaľovákov v roku 2035 sa otriasa: EÚ zvažuje výraznú zmenu plánov, čo to znamená pre vodičov?

Schyľuje sa k veľkému zvratu v Bruseli. Šéf najsilnejšej frakcie v EÚ sľubuje zrušenie zákazu spaľovacích motorov do roku 2035.

17. septembra 2025

Európska únia (EÚ) čelí nečakaným komplikáciám v realizácii svojho ambiciózneho plánu na úplný zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Najsilnejšia politická frakcia v Európskom parlamente, Európska ľudová strana (EVP), vedená Manfredom Weberom, naznačila zmenu kurzu tejto politiky. Iniciatíva, ktorú avizoval Weber, môže zásadne predefinovať klimatické ciele EÚ, ako aj celé odvetvie automobilového priemyslu na kontinente.

Hľadanie alternatív a mix technológií

EVP avizuje konkrétny legislatívny návrh na zrušenie zákazu predaja spaľovacích motorov. Manfred Weber vyjadril presvedčenie, že dosiahnutie klimatickej neutrality v doprave je síce prioritou, ale nemalo by byť viazané len na jeden druh technológie. Podľa tohto konceptu má byť elektromobilita dopĺňaná ďalšími formami pohonu, ktoré umožnia redukovanie emisií.

Tento návrh môže otvoriť dvere hybridným modelom alebo iným alternatívnym pohonom, čím by sa obmedzenie dopadu nových pravidiel na priemysel zmiernilo. Okrem toho sa diskutuje aj o posunutí pôvodného termínu zákazu, aby regulácie neboli tak drastické v tak krátkom časovom horizonte. Ďalšou možnosťou môže byť sprísnenie emisných noriem, ktoré by síce dovolilo predaj spaľovacích motorov, no zároveň by zvýšené náklady na vývoj z trhu postupne vytlačili najlacnejšie segmenty.

Dopady na automobilový priemysel

Plánované presmerovanie klimatickej politiky EÚ by mohlo mať výrazný dopad na automobilový trh. Niektoré značky, ktoré kritizovali rýchly prechod na elektromobilitu, by tento krok privítali, keďže im umožní flexibilnejší prechod na nové technológie. Naopak, výrobcovia, ktorí už investovali miliardy eur do vývoja čisto elektrických modelov, môžu čeliť vážnym logistickým a strategickým problémom pri zmene svojich dlhodobých plánov.

Weber navrhuje aj dodatočné opatrenia na podporu automobilového priemyslu, ako je vytvorenie vzdelávacieho centra zameraného na inovácie v oblasti umelej inteligencie a automobilovej technológie. Toto gesto má upokojiť priemysel a zvýrazniť zámer odbornej prípravy na budúcnosť v konkurencieschopnom globálnom prostredí.

Podstata zákazu a širšie súvislosti

Pôvodným cieľom zákazu spaľovacích motorov v EÚ nebolo len redukovanie emisií v doprave, ale aj riešenie dôležitých spoločenských výziev. Plán sleduje ambíciu dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050, pričom cestná doprava tvorí pätinu všetkých emisií CO2. Spaľovacie motory sú navyše zdrojom zdraviu škodlivých látok, ako sú oxidy dusíka a pevné častice, ktoré spôsobujú respiračné a srdcovo-cievne ochorenia.

Okrem ochrany klímy a zdravia bola politika EÚ motivovaná aj potrebou udržať konkurencieschopnosť európskeho automobilového sektora voči Číne, ktorá sa stala globálnym lídrom v oblasti elektromobility. Stanovenie termínu 2035 malo urýchliť investície do technológií budúcnosti a zabezpečiť, aby európski výrobcovia nezostali pozadu.

Prípadné zrušenie alebo zmena tohto termínu však signalizuje, že cesta k udržateľným cieľom môže byť komplikovanejšia a menej priamková, než sa pôvodne očakávalo. Ako sa táto situácia vyvinie, bude mať významný vplyv na celý automobilový sektor aj na ekologickú politiku EÚ.

Neprehliadnite

Slovensko od decembra 2026 mení zákon o vadných výrobkoch, platí aj pre softvér
Nové autá od júla 2026 v EÚ zdražejú o tisíce kvôli povinným systémom
Ukrajina mieri do EÚ v januári 2027, dôsledky pocíti aj Slovensko
EÚ od 1. júla 2026 zdaní lacné zásielky z Číny paušálom 3 eurá
ŠTÍTKY:Európska únia
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok NATO a EÚ stoja pred KRITICKOU výzvou: Suroviny na výrobu zbraní sa drasticky míňajú
Ďalší článok AKTUÁLNE: Vláda ZMENILA podporu v nezamestnanosti, tisíce Slovákov čaká tvrdý zásah
Najčítanejšie
Kristína Králiková dočasne povedie Inštitút zdravotných analýz po odchode Mateja Ovčiarku
Novinky Politika
Vládny špeciál s Ficom mal v Bruseli nehodu, návrat je možný najskôr 19. decembra
Mobilita Novinky
Nález munície pri trati medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom zastavil vlaky, varuje ZSSK
Bezpečnosť Mobilita
Od januára 2026 platí nový zákon o evidencii tržieb, končia výnimky a rastú pokuty
Ekonomika Novinky
Telekom pokryl 99,1 % populácie 5G a na Slovensku spustil 5G Stand Alone
Novinky Slovensko
Ostatní tiež čítajú
Zdroj: GPT

Fico v parlamente odmietol vojenské financovanie Ukrajiny a spochybnil smerovanie EÚ

4ka prekvapuje: Viac dát v EÚ za rovnakú cenu, ostatní operátori musia dobiehať

Koniec benzínu a nafty: Slovákov čaká ZÁKAZ nákupu obľúbených áut od roku 2035

Európska únia ide do boja: Spúšťa veľké vyšetrovanie gigantov Apple a Google, miliardy sú ohrozené

Slováci v šoku: Nové pravidlá z EÚ im môžu zdražiť život o tisíce eur ročne, vláda bije na poplach

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.