Vodiči áut sa z času na čas môžu stretnúť so situáciou, keď sa pri jazde objaví trasenie volantu. Tento jav, ktorý sa môže prejaviť rôznou intenzitou, nemusí ihneď znamenať vážnu poruchu, ale málokedy by sa mal úplne ignorovať. Podľa odborníkov, na ktorých sa odvoláva portál AutoBild, môžu byť príčinou takéhoto trasenia viaceré rozličné faktory. Podrobné overenie a diagnostika sú preto nevyhnutné, aby sa zabránilo prípadným vážnejším problémom a následným finančne náročným opravám.
Najčastejšie príčiny spôsobujúce vibrácie volantu
Jednou z najčastejších príčin vibrácií volantu sú pneumatiky, predovšetkým ich opotrebenie alebo nesprávne vyváženie. Tento problém sa zvykne prejavovať najmä pri vyšších rýchlostiach na hladkom asfalte. Ak sú pneumatiky staršie, ich nerovnomerné opotrebenie spôsobuje pravidelné chvenie. Práve v takomto prípade stačí spravidla návšteva pneuservisu, prípadne nákup nových pneumatík a ich odborná montáž spojená s vyvážením. Pri montáži nových pneumatík netreba zabúdať na ich precízne vyváženie, aby sa predišlo aj minimálnym vibráciám.
Druhým častým dôvodom trasenia volantu môžu byť problémy s brzdami, najmä deformované alebo nerovnomerne opotrebované brzdové kotúče. Nerovnosti kotúčov spôsobujú kolísavý tlak na brzdové platničky, čím sa pri aplikácii brzdného pedála objavujú vibrácie prenášané priamo do volantu. Vzhľadom na to, že deformácie kotúčov sú bezpečnostnou záležitosťou, odborníci radia ich pravidelnú kontrolu a urýchlenú výmenu, pokiaľ sa takáto chyba potvrdí.

Vážne problémy podvozku a hnacieho systému
Závažnejšie problémy signalizuje trasenie, ktoré sprevádzajú nezvyčajné zvuky alebo ťahanie auta do strany. Podľa AutoBildu môže byť pôvodca týchto závažnejších príznakov uložený v poškodení podvozkových dielov, konkrétne guľových čapov, silentblokov, prípadne deformovaných ramien a nesprávnej geometrie nápravy. V takýchto prípadoch ide o urgentnú situáciu, keďže poškodený podvozok významne ovplyvňuje bezpečnosť jazdy a ovládateľnosť vozidla, čo môže viesť aj k vážnym dopravným nehodám.
Pri vozidlách s predným pohonom sa vibrácie môžu intenzívnejšie prejavovať pri zrýchľovaní alebo prejazde ostrými zákrutami. V týchto prípadoch býva na vine poškodenie hnacích hriadeľov, prípadne homokinetických kĺbov. Podobne sa môže prejaviť aj porucha spojky či problém s diferenciálom. Oprava takýchto poškodení býva často finančne náročná a preto by dôsledná diagnostika príčin mala byť uskutočnená čo najskôr.
Vibrácie pri voľnobehu indikujú poruchy motora
Veľkú pozornosť by vodiči mali venovať aj vibráciám volantu počas voľnobehu. AutoBild upozorňuje, že tieto vibrácie väčšinou naznačujú problémy nachádzajúce sa priamo v motorovej časti automobilu. Opotrebované alebo poškodené silentbloky motora či prevodovky môžu spôsobiť jemné chvenie volantu aj v pokojnom stave vozidla. Závažnejšími prípadmi sú chyby v palivovej sústave alebo zapaľovaní, ktoré môžu výrazne znížiť životnosť vozidla a zvýšiť náklady na opravy. Včasná návšteva autoservisu a dôsledná diagnostika problémov predstavuje najúčinnejšiu prevenciu pred výraznejšími poruchami.
Napriek tomu, že nie každá vibrácia volantu musí byť signálom katastrofy, odborníci zdôrazňujú potrebu pravidelnej starostlivosti o vozidlo a dodržiavania kontrolných návštev autoservisov. Pomerne jednoduchá diagnostika a včasná oprava môžu majiteľom áut ušetriť tisíce eur a zároveň výrazne zvýšiť bezpečnosť jazdy na cestách.