Slovenskí vodiči sa v uplynulých dňoch stretli na čerpacích staniciach s nepríjemným prekvapením. Ceny pohonných hmôt v 37. týždni tohto roka podľa údajov Štatistického úradu SR opäť vzrástli. Priemerná cena 95-oktánového benzínu dosiahla 1,544 eura za liter, zatiaľ čo motorová nafta sa predávala v priemere za 1,459 eura za liter. Tento vývoj bol prekvapivý aj pre niektorých odborníkov, keďže neodzrkadľuje medzinárodné trendy cien ropy.
Ceny pohonných hmôt rastú nečakane
Analytici hodnotia súčasný rast cien na Slovensku ako prekvapivý, vzhľadom na očakávania, že mali skôr klesať. Predpokladá sa, že za nárastom cien nestojí len trh s ropou, ale aj zvyšovanie rafinérskych a predajných marží distribútorov. Podľa prognóz sa očakáva, že ceny pohonných hmôt budú v ďalších týždňoch mierne rásť, pričom môžu stúpnuť o jeden až dva centy za liter. To znamená, že tento trend zdražovania zatiaľ nekončí.
Slovensko pod priemerom EÚ
V porovnaní s ostatnými krajinami regiónu si Slovensko udržiava strednú pozíciu. Lacnejšie sa tankuje v Poľsku, kde je benzín lacnejší o 17 centov a nafta o 7 centov, a v Českej republike, kde je rozdiel o niečo menší – pri benzíne 13 centov a pri nafte 9 centov. V Maďarsku a Rakúsku sú ceny benzínu porovnateľné so Slovenskom, ale nafta je drahšia o 5 až 6 centov za liter. Napriek tomuto rastu ostáva Slovensko v širšom európskom meradle mierne pod priemerom EÚ27, pričom benzín je lacnejší o 9 centov a nafta o 8 centov. V porovnaní s priemerom eurozóny sú tieto rozdiely ešte výraznejšie.

Budúcnosť cien palív
V dlhodobom horizonte sa očakáva pokračujúce zdražovanie pohonných hmôt. Kľúčovým faktorom, ktorý tieto trendy ovplyvní, je zavedenie systému ETS II v roku 2027. Tento systém, fungujúci na princípe povinného nákupu emisných povoleniek za každú tonu CO2, sa dotkne distribútorov palív, ktorí tieto náklady zohľadnia vo finálnych cenách pre spotrebiteľov. Počiatočný strop ceny povoleniek bude stanovený na úrovni 45 eur za tonu CO2, čo môže zdvihnúť ceny benzínu a nafty o 10 až 12 centov za liter. Avšak s nárastom dopytu po povolenkách a prísnejšími emisnými cieľmi môže tento nárast presiahnuť aj 40 až 50 centov za liter.
Aby sa minimalizoval dopad na nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, Európska únia plánuje zaviesť Sociálny klimatický fond, ktorý má poskytovať finančnú podporu najviac ohrozeným domácnostiam. Financie z predaja emisných povoleniek sa použijú na zmiernenie dosahu vyšších cien, napríklad formou priamych príspevkov alebo investícií do ekologickej dopravy. Tým sa kombinuje tlak na zníženie emisií s ochrannou sieťou pre tých najzraniteľnejších.