Mnohí vodiči pri kúpe jazdených automobilov zvažujú hlavne ich cenu, no zabúdajú, že oveľa dôležitejšie môžu byť spoľahlivosť a technický stav vozidla. Analýza, ktorá vznikla na základe najnovších údajov francúzskeho ústredného technologického orgánu UTAC, odhaľuje niektoré zaujímavé fakty. Štatistika preskúmala technický stav až 3,9 milióna automobilov, ktoré v roku 2024 absolvovali technickú kontrolu (STK). Výsledky hodnotenia naznačujú, ktoré modely sú po vyššom kilometrovom nájazde rizikové a ktoré naopak veľmi spoľahlivé.
Autá s vysokým rizikom problémov na STK
Zo štatistiky jasne vyplýva, že niektoré vozidlá pri vyššom kilometrovom nájazde vykazujú výrazne vyššiu poruchovosť. Na vrchole nelichotivého rebríčka skončila Alfa Romeo 147 a jej príbuzný model GT. Až 45,63 percenta týchto modelov neprešlo povinnou technickou kontrolou kvôli problémom, akými boli zvýšené emisie, poškodenie karosérie alebo zlý stav podvozku.
Medzi ďalšie veľmi problematické modely s neúspešnými výsledkami technickej kontroly patria Peugeot 106, ktorý pri vysokom nájazde zaznamenal až 42,94 percentnú neúspešnosť, Renault Clio I s mierou neúspešnosti 41,6 percenta a Opel Meriva I, ktorý neprešlo technickou až v 41,22 percentách prípadov. Výrazne horšie výsledky zaznamenali aj Volkswagen Polo (40,77 percenta), Citroën Saxo (40,52 percenta) a Renault Twingo I (40,27 percenta). V rebríčku sa objavil aj Opel Astra II s 40,26 percenta neúspešnosťou, Citroën C5 prvej generácie (40,22 percenta) a Dacia Logan prvej generácie (40,08 percenta).
Zvyšujúca sa poruchovosť po prejazde hranice 200-tisíc kilometrov pritom neobišla ani automobily od nemeckých značiek, ktoré sú tradične považované za mimoriadne spoľahlivé. Výsledky tak rozbíjajú mýtus o všadeprítomnej kvalite nemeckých producentov, pričom konkrétne Volkswagen Polo a Opel Astra II dopadli horšie, ako mohla verejnosť očakávať.
Ktoré autá vydržia vyšší kilometrový nájazd?
Opačnú stranu rebríčka tvoria vozidlá, ktoré zvládli technickú kontrolu aj po výrazne vyšších najazdených kilometroch. Ako absolútne najspoľahlivejší automobil v štúdii UTAC vyšiel model Audi Q5 prvej generácie. Až 84,87 percenta exemplárov tohto SUV prešlo technickou kontrolou bez výraznejších problémov. Podobne pozitívne výsledky zaznamenalo aj Volvo XC60 prvej generácie, ktorého miera úspešnej kontroly dosiahla takmer 85 percent.
Pomerne úspešne skončili viaceré populárne modely nemeckých automobiliek Audi, BMW či Mercedes-Benz. Napríklad Audi A3 tretej generácie zaznamenalo 83,46 percentnú úspešnosť na STK, Volkswagen Golf VII 83,25 percentnú úspešnosť, BMW radu 3 šiestej generácie dosiahlo úspešnosť 83,06 percenta a o niečo starší model BMW radu 5 VI až 82,99 percenta. Dobrú povahu preukázalo aj BMW radu 1 druhej generácie s viac ako 82 percentami úspešných kontrol, rovnako ako Mercedes-Benz triedy E IV.
Z pozoruhodných výsledkov v rámci spolahlivosti nemožno opomenúť ani veľké SUV Toyota Land Cruiser III a BMW X5 druhej generácie, ktorých úspešnosť kontroly po nájazde 200-tisíc kilometrov presiahla 81 percent.
Kúpa jazdeného auta si žiada obozretnosť
Hoci spoľahlivejšie vozidlá môžu vyzerať ako vhodnejšia voľba, odborníci zdôrazňujú, že vysoký nájazd kilometrov je vždy rizikovým faktorom pri kúpe jazdeného automobilu. Budúci majitelia by preto mali pred uzatvorením kúpy preveriť kompletnú servisnú históriu vozidla, jeho aktuálny technický stav a dbať aj o štatistiky úspešnosti pri technických kontrolách.
Výber spoľahlivého modelu im môže v budúcnosti výrazne ušetriť náklady i starosti spojené s opravami a údržbou vozidla. Investícia do dôkladného preverenia automobilu, zvlášť ak má vysoký kilometrový nájazd, môže byť pre vodiča tá najužitočnejšia voľba do budúcnosti.