Extrémne horúčavy sú veľkou skúškou nielen pre ľudí, ale aj pre vozidlá. Pri teplotách prekračujúcich 35 stupňov Celzia sa automobil stáva náchylným na mnohé technické závady, ktoré môžu spôsobiť neočakávané výdavky. Motorizmus preto upozorňuje na niektoré najčastejšie problémy, ktoré vodičom hrozia najmä počas letných dní.
Ohrozené sú pneumatiky, batéria a chladiaci systém
Jedným z najväčších rizík počas extrémnych horúčav je prehrievanie motora. Pri vysokých teplotách môže dôjsť k problémom s chladiacim systémom vozidla, ako sú nízka hladina chladiacej kvapaliny, netesnosti potrubí alebo zanesený chladič. V motoroch s nedostatkom chladiacej kvapaliny nastáva rýchle prehrievanie, preto odborníci odporúčajú pravidelne kontrolovať a dopĺňať kvapalinu, čistiť chladič a pri dlhších trasách mať so sebou rezervné nemrznúce médium alebo aspoň destilovanú vodu.
Ohrozené sú aj automobilové batérie. Extrémne teploty totiž zrýchľujú odparovanie elektrolytu, čo vedie k rýchlejšiemu vybitiu autobatérie a následným problémom so štartovaním. K vyššiemu vybitiu batérie počas leta môže prispievať aj znížený výkon alternátora. Odborníci preto kladú dôraz na kontrolu nabitia akumulátora a svoriek, pričom staršie batérie by vodiči mali preventívne vymeniť.

Pneumatiky predstavujú ďalšie riziko, keď ich vysoké teploty a rozpálený asfalt extrémne zaťažujú. Vplyvom prehrievania sa zvyšuje riziko ich prasknutia, a to najmä v situácii, ak sú už pneumatiky nadmerne opotrebované či nesprávne nafúknuté. Experti odporúčajú najmä počas horúcich dní aspoň raz mesačne skontrolovať tlak v pneumatikách výhradne na vychladnutých gumách a pravidelne sledovať stav dezénu.
Klimatizácia a elektronika si vyžadujú pozornosť
Letné obdobie je zároveň kritické pre klimatizačné systémy vozidiel. Pri extrémnych teplotách sa môže klimatizácia prehrievať, čo vedie k poškodeniu kompresora alebo k únikom chladiva. Pravidelné ročné čistenie klimatizácie, výmena kabínového filtra a kontrola hladiny chladiva pomáhajú predchádzať jej poruchám. Experti odporúčajú pred zapnutím klimatizácie dôkladne vyvetrať interiér vozidla, aby sa minimalizovalo zaťaženie systému.
Horúce počasie je zaťažujúce aj pre elektroniku moderných automobilov. Riadiace jednotky, snímače a ďalšie citlivé elektronické komponenty sú náchylné na zlyhania spôsobené vysokými teplotami, ktoré vedú k výpadkom viacerých funkcií vozidla. Odborníci preto motoristom odporúčajú parkovať automobily na tienistých miestach alebo v garážach, aby sa predošlo prehriatiu elektronických systémov a prípadným neželaným poruchám, ktoré zvyčajne signalizujú výstražné kontrolky na palubnej doske.
Poškodenie prevodovky, laku a riziko požiaru
Vysoké letné teploty môžu ovplyvniť aj vlastnosti oleja používaného v prevodovke, čím sa výrazne znižuje jeho mazacia schopnosť a hrozí poškodenie celého mechanizmu. Majitelia starších vozidiel by mali dôkladne kontrolovať stav prevodovky, dodržiavať predpísané intervaly výmeny prevodového oleja a okamžite reagovať na prípadný únik kvapaliny či iné technické nedostatky.
Okrem technických komponentov je počas leta vystavený poškodeniu aj lak vozidla. Intenzívne ultrafialové žiarenie môže viesť k stenčeniu lakovacej vrstvy, farba automobilu postupne vybledne a plasty alebo gumené časti môžu dokonca popraskať. Prevenciou takejto degradácie je pravidelné voskovanie karosérie, parkovanie vo vhodných priestoroch alebo používanie špeciálnych ochranných fólií a clôn.
Napokon, počas horúčav rastie riziko vzniku požiaru. Najväčšími nebezpečenstvami sú prehriaty motor, únik paliva alebo nevhodne naplnená nádrž, pri ktorej vplyvom vysokých teplôt dochádza k pretlaku. Motorizmus preto odporúča netankovať až po okraj palivovej nádrže, používať len overené palivové prísady a minimálne raz ročne podrobiť autoservisu kompletnému preskúšaniu stavu palivového systému.