Európska únia schválila normu Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2027 a prinesie zásadné zmeny pre automobilový priemysel. Nové pravidlá sa neobmedzujú len na výfukové emisie, ale rozširujú sa aj na častice z bŕzd, pneumatík a zohľadňujú trvácnosť batérií. Automobilky upozorňujú na rastúcu zložitosť a náklady pri výrobe vozidiel, čo môže výrazne ovplyvniť ceny najmä menších modelov.
Limity na častice aj povinnosť odolných batérií
Norma Euro 7 prináša nové požiadavky na zníženie emisií, pričom po prvýkrát zavádza limity pre častice vznikajúce z opotrebenia bŕzd a pneumatík. Tieto opatrenia sa zameriavajú predovšetkým na zníženie znečistenia mikroplastmi. Ťažké elektromobily budú musieť dodržiavať prísnejšie normy, keďže ich vyššia hmotnosť logicky spôsobuje väčší oter týchto častí.
V oblasti výfukových emisií zostávajú limity pre osobné autá na úrovni normy Euro 6, no sprísňujú sa požiadavky na pevné častice. Autobusy a nákladné vozidlá budú navyše musieť monitorovať a znižovať emisie oxidu dusičného (N2O). Pre batérie v elektromobiloch a hybridoch platia nové minimálne požiadavky – kapacita batérií musí zostať aspoň na úrovni 80 % po piatich rokoch alebo 100 000 kilometroch jazdy. Po ôsmich rokoch alebo 160 000 kilometroch nesmie klesnúť pod 72 %. Systém vozidla bude musieť vodičovi priebežne poskytovať informácie o stave batérie.

Nové technológie zvyšujú náklady
Okrem prísnejších emisných limitov zavádza norma aj povinný palubný monitoring emisií a spotreby. Ak systém zistí prečerpanie limitov, vodič bude upozornený na potrebu servisu. Tieto monitoringové systémy prepojené s environmentálnym pasom vozidla, ktorý bude obsahovať digitálne informácie o emisiách, spotrebe, dojazde aj stave batérie, môžu posilniť transparentnosť technických kontrol a predaj ojazdených vozidiel.
Zohľadnenie nákladov na tieto technologické inovácie je podľa výrobcov výrazným problémom. Zavádzanie odolnejších komponentov, pokročilých senzorov a batériových monitorových systémov nevyhnutne povedie k zdraženiu výroby áut. Očakáva sa, že nárast cien najviac zasiahne menšie, cenovo dostupnejšie modely, čím sa sťaží prístup zákazníkom k ekologickejším vozidlám.
Staršie autá neohrozené, no problémy pretrvávajú
Norma Euro 7 bude platiť len pre nové vozidlá uvedené na trh po roku 2027 a nebude mať spätnú platnosť. Preto majitelia starších áut nemusia dodatočne plniť nové limity. Na druhej strane, drahšie nové autá môžu spôsobiť spomalenie obnovy automobilového parku a predlžovanie používania starších, menej ekologických vozidiel. Tento nepriamy dôsledok by mohol limitovať zamýšľaný pozitívny vplyv normy na životné prostredie.
Cieľom normy Euro 7 je výrazné zníženie znečistenia, no jej implementácia prináša otázky ohľadom dostupnosti nových áut pre priemerných spotrebiteľov. Napriek ambicióznym ekologickým plánom hrozí, že vyššie náklady na výrobu zabrzdia prechod k udržateľnej doprave.