Výrobcovia pneumatík dlhé roky čelili zásadnému dilematu – vyrobiť pneumatiky s vynikajúcou priľnavosťou na úkor ich životnosti, alebo odolnejšie pneumatiky, ktoré by však v oblasti bezpečnosti zaostávali. Moderné technológie však priniesli revolúciu, ktorá umožnila vyrábať modely spĺňajúce obe kritériá. Rakúsky autoklub ÖAMTC vykonal rozsiahly test oderuvzdornosti, ktorý ukázal, že vývoj v tomto odvetví pokročil míľovými krokmi.
Dominancia značky Michelin v inováciách
V teste ÖAMTC zvíťazila francúzska značka Michelin, ktorá preukázala najlepšiu kombináciu nízkej úrovne opotrebenia a vysokých bezpečnostných štandardov. Modely tejto značky sa opotrebovávajú priemerne len o 52 mg materiálu na kilometer pri jednej tone hmotnosti vozidla. Michelin tak predstihol ďalších prémiových výrobcov, ako sú Hankook (62 mg/km/t), Continental (63 mg/km/t) a Goodyear (65 mg/km/t).
Napriek tomu test odhalil, že vyššia cena nie je vždy synonymom kvality. Napríklad značky ako Pirelli a Bridgestone zaostali v tejto kľúčovej oblasti a neponúkli optimálnu kombináciu nízkeho opotrebenia a bezpečnosti. Najhoršie hodnotenie získala značka Firestone, u ktorej bolo opotrebenie na úrovni až 82 mg/km/t.

Euro 7: Prísnejšia regulácia aj pre pneumatiky
Odvetvie pneumatikárskeho priemyslu čakajú zásadné zmeny po zavedení novej emisnej normy Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2027. Táto norma po prvýkrát prináša reguláciu emisií mimo výfukových plynov, vrátane opotrebenia pneumatík. Štandardy stanovia limit na množstvo materiálu, ktoré sa z pneumatík môže uvoľniť do životného prostredia na kilometer jazdy.
Euro 7 má ambíciu nielen znížiť mikroplastové znečistenie, ale aj podporiť vývoj odolnejších zmesí, ktoré predĺžia životnosť pneumatík bez ohrozenia ich bezpečnostných vlastností. Tento rámec prinúti výrobcov zlepšiť oderuvzdornosť a zvýšiť dlhodobú udržateľnosť svojich produktov. Hoci sa tieto zlepšenia pravdepodobne prejavia na vyššej počiatočnej cene pneumatík, vodiči môžu očakávať nižšie náklady na výmenu a úsporu paliva.
Budúcnosť prináša výzvy aj príležitosti
S cieľom znížiť celkové emisie zavádza Euro 7 prísnejšie limity na oxidy dusíka, pevné častice a amoniak. Tieto limity budú musieť vozidlá spĺňať aj pri reálnych jazdných podmienkach a na vzdialenosť až do 200 000 kilometrov. Norma navyše zjednocuje emisné požiadavky pre benzínové a naftové motory, čím odstraňuje doterajšie rozdiely.
Pre výrobcov pneumatík to predstavuje zároveň tlak aj príležitosť. Odolnosť proti opotrebeniu, donedávna vnímaná len ako marketingová výhoda prémiových značiek, sa stane povinným štandardom. Investície do výskumu a vývoja budú nevyhnutné, no môžu priniesť zásadnú transformáciu tohto odvetvia v prospech efektivity a udržateľnosti.
Napriek možnému zvýšeniu cien prináša nový prístup bezpochyby pozitíva pre spotrebiteľov aj životné prostredie. Euro 7 tak predstavuje kľúčový krok smerom k ekologickejšej doprave a modernejším štandardom vo výrobe pneumatík.