Motoristi na Slovensku by už čoskoro mohli pocítiť významné zlepšenie dopravnej situácie. Minister dopravy Jozef Ráž oznámil, že dlho očakávaný tunel Višňové by mal byť sprístupnený vodičom 22. decembra tohto roku. Tento termín však ostáva podmienený úspešným zvládnutím všetkých skúšok a získaním potrebných povolení. Ak by sa počas testovania vyskytli komplikácie, otvorenie tunela by sa mohlo posunúť o niekoľko týždňov.
Zóna bezpečnosti a testovania
Podľa ministra dopravy majú už za sebou úspešné skúšky severnej tunelovej rúry, pričom aktuálne prebiehajú testy južnej časti tunela. Po ich ukončení sa plánuje komplexné testovanie celého systému. Kľúčové pri úvahách o otváracom termíne je získanie všetkých potrebných povolení od inštitúcií, vrátane hasičského zboru.
Minister Ráž zdôraznil, že prioritou ostáva zabezpečenie bezpečnosti, aby bol tunel v čase otvorenia plne pripravený na bezpečnú prevádzku. Vianočný termín je preto ambiciózny, ale realistický len v prípade hladkého priebehu všetkých ďalších krokov.

Zrýchlené tempo výstavby
Decembrovému termínu významne napomohla stratégia urýchlenia dokončovacích prác, ktorú presadzoval štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma. Zavedenie paralelného procesu výstavby a inštalácie technológií, ako sú ventilátory a osvetlenie, ušetrilo až 20 mesiacov času. Práve tento prístup výrazne zefektívnil napredovanie projektu.
Väčšina dopravných úsekov sprístupnených v posledných rokoch doteraz nebola plne využitá, keďže ich kapacita bola limitovaná absenciou tunela Višňové. Minister dopravy zdôraznil, že dokončením tejto stavby sa tieto úseky konečne prepoja do koherentného systému, čo predstavuje zlomový bod pre dopravu na Slovensku.
Kľúčová stavba pre Slovensko
Tunel Višňové je strategickou súčasťou diaľnice D1, ktorá spája Bratislavu a Košice. Táto výstavba umožní obísť úsek popod Strečno, ktorý bol dlhodobo označovaný za najproblémovejší na Slovensku. Preťažená dvojprúdová cesta spôsobovala vodičom časté kolóny, výrazné zdržania a v niektorých prípadoch aj riziko nehôd či pádov skál na vozovku.
Otváranie nového tunela výrazne zrýchli tranzit medzi západom a východom krajiny. Vodičom, ktorým dnes úsek cez Strečno trvá v ideálnom prípade 15 až 20 minút, sa cestovný čas skracuje na niekoľko minút plynulej jazdy po diaľnici. Tento krok zároveň podporuje bezpečnosť na cestách, keďže eliminuje rizikové faktory, ktoré boli na starom úseku bežné.
Tunel Višňové nielenže posúva dopravnú infraštruktúru Slovenska na vyššiu úroveň, ale má aj strategický ekonomický význam. Lepšie prepojenie regiónov podporuje mobilitu, zamestnanosť a hospodársky rast. Jeho dokončenie predstavuje krok k plnému spojeniu západnej a východnej časti krajiny diaľničnou sieťou, čo motoristi nepochybne ocenia.


