Slovenskí vodiči by mohli čeliť zásadnej zmene v oblasti technickej kontroly vozidiel. Európska komisia zvažuje návrh, ktorý by zaviedol každoročné technické kontroly pre automobily staršie ako desať rokov. Tento krok, podporovaný viacerými európskymi štátmi, by mohol výrazne ovplyvniť majiteľov starších vozidiel, hlavne z hľadiska financií a povinností.
Striktné požiadavky s cieľom zvýšiť bezpečnosť
Návrh na sprísnenie pravidiel technickej kontroly čerpá silnú podporu z krajín ako Nemecko. Priemerný vek áut na nemeckých cestách presahuje desať rokov, v dôsledku čoho narastajú riziká technických porúch. Podľa odborných organizácií ako TÜV Süd by častejšie prehliadky dokázali eliminovať vážne technické problémy, ktoré spôsobujú nehodovosť. Štatistiky z Nemecka ukazujú, že až tretina z 31 miliónov prehliadok vykonaných v roku 2023 odhalila závady, pričom na každé chybné vozidlo pripadalo v priemere 2,38 poruchy.
Technické kontroly sa pritom zameriavajú nielen na veľké poruchy ohrozujúce bezpečnosť, ale aj na menšie chyby, ako sú začínajúca korózia či opotrebované brzdy. Plánované úpravy pravidiel by mohli sprísniť hodnotenie týchto nedostatkov, pričom aj drobná závada môže viesť k opakovanej kontrole. Cieľom je motivovať vodičov k lepšej údržbe ich vozidiel a zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách.

Významné dopady na slovenských vodičov
Na Slovensku by zavedenie každoročných kontrol znamenalo nárast nákladov pre vodičov, najmä pre tých, ktorí vlastnia staršie automobily. Súčasný systém, podľa ktorého sa technická kontrola vykonáva raz za dva roky, by sa tak výrazne sprísnil. Vodiči by čelili nielen poplatkom za samotné kontroly, ale aj možným nákladom na opravy, ktoré budú nevyhnutné pre splnenie podmienok. Medzi problémy, ktoré by mohli brániť úspešnému absolvovaniu kontroly, patria svietiace kontrolky, mierna korózia či škrípanie bŕzd.
Ďalšou otvorenou otázkou zostáva, či by sa s každoročnou technickou kontrolou musela automaticky absolvovať aj emisná kontrola, čo by ešte viac zvýšilo finančné zaťaženie. Pre nízkopríjmové domácnosti alebo dôchodcov môže každoročná povinnosť predstavovať vážne finančné komplikácie a ohroziť ich mobilitu. Tento jav, nazývaný mobilitnou chudobou, môže viesť k tomu, že mnohí si nebudú môcť dovoliť prevádzkovať vozidlo na pravidelné dochádzanie do práce alebo iné nevyhnutné účely.
Ako efektívne sú technické kontroly?
Hoci technické kontroly z dlhodobého hľadiska prispievajú k bezpečnosti cestnej premávky, ich efektívnosť nemusí byť zaručená. Kontrola odráža stav vozidla v daný moment, no nezohľadňuje, ako sa vozidlo správa a opotrebuje počas bežného používania. Z tohto dôvodu je vitalita pravidelnej údržby vozidla stále kľúčová bez ohľadu na periodicitu kontrol.
Štatistiky však naznačujú, že povinné technické kontroly pomáhajú znižovať počet nehôd, ktorých príčinou sú technické poruchy. V USA je miera nehodovosti z technických príčin v štátoch s povinnými kontrolami o 36 % nižšia v porovnaní s tými, kde táto povinnosť neexistuje. Hoci technické zlyhanie nepatrí k najčastejším príčinám nehôd, je častým sprievodným faktorom, ktorý dokáže zhoršiť ich následky.
V prípade implementácie navrhovaného systému bude potrebné rovnováha medzi zvyšovaním bezpečnosti a sociálno-ekonomickými potrebami vodičov. Pre Slovensko by výzvou mohlo byť zabezpečenie dostupnosti kontrol pre všetkých, vrátane obyvateľov vidieckych regiónov a sociálne slabších skupín. Ak chceme dosiahnuť bezpečnejšie cesty, zároveň by mala byť posilnená zodpovednosť vodičov za pravidelný servis ich vozidiel.