Majitelia automobilov Citroën C3 druhej generácie a DS3 prvej generácie musia okamžite prestať používať svoje vozidlá. Automobilová skupina Stellantis vyhlásila kritický režim Stop-Drive pre viac ako 440-tisíc áut vyrobených v období od roku 2009 až do 2019. Toto rozhodnutie prichádza po dôkladnom vyšetrovaní tragického incidentu vo Francúzsku, ktorý definitívne potvrdil vážnu chybu airbagov od japonského dodávateľa Takata.
Fatalita odhalila kritické bezpečnostné riziko
Nedávnu smrteľnú dopravnú nehodu na francúzskej diaľnici nebolo možné vysvetliť iba silou samotného nárazu. Tragická smrť 37-ročného vodiča bola spôsobená zlyhaním airbagu Takata, ktorý pri aktivácii nečakane explodoval. Vyšetrovateľom sa podarilo jednoznačne preukázať, že smrť nastala v dôsledku úlomkov mechanizmu nafukovača airbagu, ktoré zasiahli vodiča. Tento incident zároveň vážne zranil spolujazdca a prinútil automobilku Citroën, v spolupráci s francúzskou vládou, prijať okamžité a tvrdé opatrenia v prospech ochrany verejného zdravia.
Napriek tomu, že vozidlá Citroën C3 a DS3 už skôr prešli čiastočnou, postupne realizovanou zvolávacou kampaňou v rôznych európskych krajinách, najnovšie závery vyšetrovania priviedli úrady k radikálnejšiemu kroku. Koncern Stellantis rozhodol, že všetci majitelia automobilov, ktoré spadajú do kritického obdobia, musia okamžite zastaviť jazdy a čo najskôr zabezpečiť servisnú kontrolu a opravu.

Airbagy Takata spôsobujú globálny problém
Japonská spoločnosť Takata použila pri výrobe airbagov chemickú látku, ktorá môže, najmä po dlhšom čase používania, reagovať veľmi nestabilne. Nesprávne fungovanie spôsobuje, že nafukovanie prebieha nekontrolovane a extrémne agresívne, čo môže vyústiť do explózie mechanizmu. Následný výbuch môže do kabíny automobilu vymrštiť kovové úlomky a ďalšie častice z aktivačného zariadenia. Dôsledkom tohto nebezpečného procesu je vysoké riziko smrteľných alebo vážnych poranení pasažierov vozidla.
Vzhľadom na vážnosť situácie sa výrobca Stellantis koordinuje s vládnymi bezpečnostnými orgánmi, pričom berie do úvahy rôzne faktory ako klimatické podmienky, vek vozidiel a intenzitu ich používania. Takéto udalosti vyústili do nekompromisného opatrenia, ktoré má preventívne ochrániť životy stovák tisíc motoristov v celej Európe, vrátane Slovenska.
Ako si skontrolovať, či sa problém týka aj vášho vozidla?
Majitelia automobilov Citroën C3 druhej generácie a DS3 prvej generácie, vyrobených v rokoch 2009 až 2019, môžu ľahko zistiť, či ich vozidlo patrí do postihnutej série. Stačí, ak navštívia oficiálnu webovú stránku skupiny Stellantis a pomocou unikátneho VIN čísla vykonajú rýchlu a bezplatnú kontrolu online. Tento jednoduchý krok predstavuje prvý bod ochrany a odporúčajú ho všetky príslušné orgány aj výrobca.
Zároveň všetky automobilové opravovne a autorizované servisy pre vozidlá koncernu Stellantis ponúkajú bezplatnú výmenu problematického airbagu Takata. Spoločnosť však všetkým dotknutým spotrebiteľom striktne prikázala, aby do času úplného vykonania servisnej opravy vozidlá nevyužívali, čím zabránia akémukoľvek riziku ďalšieho tragického incidentu.
Podrobnejšie informácie, ako aj presné usmernenia k ďalším krokom sú uvedené priamo na stránke Stellantis, ktorá je určená špeciálne na tento účel.