Slovenská kancelária poisťovateľov spustila digitálnu platformu určenú na jednoduché overovanie povinného zmluvného poistenia (PZP) motorových vozidiel. Zadaním registračnej značky (EČV) umožňuje nový online nástroj širokej verejnosti okamžite zistiť poisťovateľa akéhokoľvek auta registrovaného na Slovensku. Táto služba má výrazne zjednodušiť situáciu poškodeným pri dopravných nehodách, najmä ak druhá strana odmieta spolupracovať a neposkytuje potrebné údaje o poistení.
Jednoduchá obsluha a bezpečnostné opatrenia
Nová webová aplikácia Slovenskej kancelárie poisťovateľov je dostupná cez oficiálnu stránku skp.sk. Používateľ do formulára jednoducho vpíše evidenčné číslo vozidla, následne opíše zobrazený bezpečnostný kód (CAPTCHA) a po potvrdení dostane okamžitú informáciu o poisťovni daného vozidla. Celý proces trvá iba niekoľko sekúnd a nevyžaduje dodatočné osobné údaje.
Bezpečnostné technológie aplikácie zamedzujú automatizovaným útokom či zneužitiu systému. Server nearchivuje históriu vyhľadávaní ani žiadne osobné údaje zadávajúcich. Služba je nepretržite aktualizovaná, pretože poisťovne musia zo zákona hlásiť nové poistné zmluvy, zmeny alebo ukončenia poistení do 24 hodín od realizácie. Takto zabezpečuje maximálnu presnosť a aktuálnosť výsledkov pre koncových používateľov.

Pozitívny vplyv na efektivitu poisťovania a administratívu
Spustenie digitálneho systému predstavuje významný technologický pokrok v oblasti poistenia na Slovensku. Nové riešenie eliminuje potrebu fyzických návštev pobočiek, či zdĺhavého telefonického kontaktovania poisťovní. Tým výrazne šetrí čas občanov aj náklady poisťovacích spoločností na administratívnu záťaž.
Odborníci a analytici zo Slovenskej asociácie poisťovní očakávajú, že zavedenie platformy povedie k významnému poklesu množstva nevyriešených poistných udalostí. Podľa ich predpokladov môže služba znížiť počet zdĺhavých a komplikovaných prípadov škodových udalostí až o 15 až 20 percent v priebehu nasledujúcich dvoch rokov.
Zriaďovacie a technologické náklady na nový systém dosiahli 1,2 milióna eur. Poisťovne však predpokladajú rýchlu návratnosť investície vďaka úsporám na administratívnych činnostiach a prevádzkových nákladoch. Z dlhodobého hľadiska to môže znamenať výraznú finančnú efektivitu pre celý poistný sektor.
Právne výhody pre poškodených pri nehodách
Digitálny systém prináša jednoznačné benefity pre poškodených pri dopravných nehodách. Ak sa stane, že vinník nehody odmietne poskytnúť údaje o svojom povinnom zmluvnom poistení, môže poškodený samostatne a bez jeho súčinnosti nahlásiť poistnú udalosť priamo jeho poisťovateľovi.
Právni experti však upozorňujú občanov aj na potrebu správneho dokumentovania škodových udalostí. Odporúča sa dôsledne zaznamenať všetky relevantné skutočnosti nehody vrátane fotografií, presného času udalosti a kontaktných údajov potenciálnych svedkov. Takto vyhotovené podklady výrazne uľahčujú proces likvidácie škôd a zrýchľujú vyplatenie oprávnených nárokov.
V konečnom zhrnutí predstavuje táto digitálna služba významný krok k zvýšeniu transparentnosti a efektivity slovenského poistného sektora. Občania majú odteraz k dispozícii jednoduchý, bezpečný a rýchly spôsob na zisťovanie nevyhnutných informácií, čo môže významne prispieť k lepšiemu riešeniu nepríjemných situácií po dopravných nehodách.