Japonská automobilka Toyota, známa pre svoju spoľahlivosť a inovatívny prístup, sa rozhodla ísť proti prúdu. Aj napriek tlaku na elektrické vozidlá predstavila alternatívnu technológiu, ktorá môže zmeniť automobilový priemysel. Spoločnosť v spolupráci s čínskym partnerom Guangzhou Automobile Group (GAC) vyvíja motor na spaľovanie amoniaku, ktorý sľubuje výrazné zníženie emisií.
Obrovská investícia a potenciálny pokrok
Toyota už do vývoja amoniakového motora investovala približne 6 miliárd dolárov. Táto suma sa sústredila na výskum a vytvorenie funkčného prototypu, ktorý bol predstavený v roku 2023. Motor má objem dva litre a výkon 163 koní, pričom nepoužíva turbokompresory ani iné zvýšenia výkonu. Hoci sa výkon nezdá byť vysoký, postačuje na pohon bežných vozidiel.
Hlavná výhoda amoniakového pohonu spočíva v znížení emisií CO2 až o 90 % v porovnaní s benzínovými motormi. Tento pokles emisií by mohol uľahčiť prechod k ekologickejšej doprave bez potreby rozsiahlej rekonštrukcie existujúcej infraštruktúry. Na rozdiel od elektromobilov, ktoré vyžadujú drahé nabíjacie stanice, automobily na amoniak by mohli využívať súčasné čerpacie stanice s minimálnymi úpravami.

Riziká spojené s amoniakom
Aj keď projekt vyzerá sľubne, naráža na viacero obáv a kritiky. Výroba amoniaku v kvapalnej forme je mimoriadne energeticky náročná, čo znižuje ekologické výhody tejto technológie. Navyše, spaľovanie amoniaku produkuje značné množstvo oxidov dusíka (NOx), ktoré sú škodlivé pre životné prostredie a zdravie ľudí.
Ďalšou nevýhodou je toxicita a žieravosť amoniaku, čo môže spôsobiť komplikácie pri skladovaní, preprave a údržbe motorov. Potenciálne problémy zahŕňajú vysoké prevádzkové náklady a riziko nebezpečných únikov. Na druhej strane, tím odborníkov Toyoty a GAC naďalej pracuje na vývoji bezpečnejších a efektívnejších technológií, pričom vidí v tejto alternatíve veľký potenciál.
Budúcnosť automobilov
Mnohí odborníci a verejnosť sledujú, či sa Toyote podarí urobiť z motora na amoniak technologický prielom. Táto inovácia by mohla ponúknuť kompromis pre krajiny, kde infraštruktúra na elektromobily nie je dostatočne vyvinutá. V prípade úspechu by sa amoniak mohol zaradiť medzi alternatívne palivá, ktoré umožnia odklon od fosílnych palív.
Hoci sa zatiaľ prototyp nedostal do sériovej výroby, pokračujúce investície a vývoj signalizujú, že Toyota je rozhodnutá priniesť na trh nové riešenie. Ak bude technológia zdokonalená a ekonomicky rentabilná, môže sa stať významným konkurentom elektromobilov.