Nemecký automobilový klub ADAC nedávno otestoval 160 pneumatík rôznych výrobcov, aby zistil, ktoré sa opotrebúvajú najmenej a produkujú najmenej mikroplastov. V rámci rozsiahleho testovania hodnotili odborníci celkovú životnosť pneumatík, ako aj ich ekologický dopad. Výsledky testu, ktoré detailne spracoval portál Auto Trendy, prinášajú užitočný pohľad na to, ktoré značky stoja za investíciu.
Michelin na čele testu, prémiové značky sklamali
Najuspokojivejšie výsledky dosiahli pneumatiky značky Michelin, ktoré jednoznačne dominovali v teste. Odborníci ADAC zistili, že tieto pneumatiky majú najnižšiu mieru opotrebenia zo všetkých testovaných vzoriek. Pneumatiky Michelin boli zároveň najšetrnejšie k životnému prostrediu a produkovali len 52 mg mikroplastov na kilometer na jednu tonu váhy vozidla (52 mg/km/t).
Na druhej priečke nasleduje značka Hankook s hodnotou 62 mg/km/t. Tesne za ňou skončil ďalší prémiový výrobca Continental (63 mg/km/t) a na štvrtom mieste Goodyear (65 mg/km/t). Výsledky ukázali, že tieto svetoznáme značky dokážu motoristom ponúknuť nielen solídnu životnosť, ale zároveň sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu v porovnaní s ostatnými konkurentmi.
Sériu testov absolvovali nielen tie najznámejšie značky, ale aj pneumatiky nižších cenových kategórií. Z nich najlepšie skončili pneumatiky Kumho (70 mg/km/t) nasledované značkou Falken (72 mg/km/t). Pneumatiky Semperit, Vredestein a Dunlop sa zhodne umiestnili s hodnotou 73 mg/km/t. Napriek nižším cenám získali tieto pneumatiky pomerne uspokojivé hodnotenia a potvrdili, že lacnejšia voľba nemusí vždy predstavovať významný kompromis.
Prekvapujúcimi výsledkami však bolo slabšie umiestnenie prémiových značiek, ktoré sú všeobecne vnímané ako špička v segmente. Značky Pirelli a Bridgestone sa objavili na konci rebríčka s hodnotami 76 mg/km/t, respektíve 78 mg/km/t. Ešte horšie dopadli pneumatiky Firestone, ktoré skončili úplne na poslednom mieste s emisiami mikroplastov 82 mg/km/t na vozidlo.
Európska norma Euro 7 sprísni limity mikroplastov
Test ADAC je o to aktuálnejší, že čoskoro nadobudne účinnosť nová emisná norma Európskej únie Euro 7. Podľa nej budú po prvýkrát počas homologizácie nových automobilov merané práve emisie mikroplastov pochádzajúcich zo samotných pneumatík. Táto zmena zvýrazní dôležitosť výberu kvalitných a ekologicky udržateľných pneumatík nielen medzi výrobcami vozidiel, ale aj u samotných motoristov.
Nové pravidlá Únie zároveň umocnia tlak na výrobcov, ktorí budú musieť venovať väčšiu pozornosť vlastnostiam svojich pneumatík, a tiež ich celkovej environmentálnej rovnováhe. ADAC už od roku 2023 do svojich testov začlenil novú kategóriu zameranú na ekologickú stopu pneumatík vrátane ich hlučnosti, váhy a spotreby paliva. Výsledky testu teda môžu motoristom uľahčiť rozhodovanie pri výbere pneumatík, ktoré splnia prísnejšie budúce normy.
Investovanie do kvality sa oplatí
Pneumatiky výrazne ovplyvňujú nielen bezpečnosť automobilu a komfort jazdy, ale významne prispievajú aj k produkcii mikroplastov v životnom prostredí. Výsledky testu nemeckého automobilového klubu ADAC teda odporúčajú motoristom uprednostniť pneumatiky od výrobcov, ako je Michelin, Hankook či Continental. Počiatočná investícia do prémiových značiek môže na prvý pohľad pôsobiť vyššie, v konečnom dôsledku sa však motoristom vracia v podobe dlhšej životnosti a menších emisných záťaží.
Ak motorista hľadá optimálne riešenie z hľadiska ceny aj kvality, výsledky testu naznačujú, že ekonomickejšie značky, ako napríklad Kumho alebo Falken, nemusia byť zlou voľbou. Pre tých, ktorí chcú minimalizovať svoj ekologický dopad a zároveň jazdiť s dlhodobým benefitom kvalitných pneumatík, sú Michelin a ďalšie vedúce značky jasnou investíciou.