Tesla prichádza s prelomovou novinkou, ktorá opäť posúva hranice moderného automobilového priemyslu. Už od júna budú zákazníci v USA môcť nakupovať nové elektromobily bez nutnosti návštevy showroomu alebo odberného miesta. Využitím systému autonómneho riadenia Tesla priamo doručí nové vozidlo zákazníkovi až pred dvere.
Tesla šetrí na logistike, zákazníci na čase
Táto služba nadväzuje na sľuby Elona Muska z minulosti o automatizovanom doručovaní elektromobilov. Vďaka systému Full Self-Driving (FSD) nebude potrebné, aby auto počas presunu zo závodu k zákazníkovi riadil človek. Nové vozidlá sa tak po opustení výrobnej linky samostatne vydajú na cestu do domácností majiteľov.
Doručovanie bez vodiča prináša výraznú úsporu nákladov pre Teslu, ktorá už nemusí zabezpečovať drahú a komplikovanú kamiónovú dopravu na svoje predajné a distribučné miesta. Spoločnosť taktiež plánuje obmedziť počet odberných centier, čím ďalej zníži svoje prevádzkové náklady a skráti dodacie časy.
Z pohľadu kupujúcich ide o mimoriadne komfortné riešenie. Objednávku totiž zvládnu jednoducho prostredníctvom internetu priamo z domu a následne môžu počkať na to, až ich nový elektromobil dorazí autonómne až k nim. S touto službou chce Tesla upevniť svoju pozíciu technologického lídra a priniesť zákazníkom ďalšie zjednodušenie a komfort v procese nákupu vozidiel.
Dojazd zatiaľ limituje, no Tesla hľadá riešenie
Autonómne doručovanie sa však momentálne stretáva s určitými bariérami. Elektromobily od Tesly majú samostatne dosah maximálne okolo 600 kilometrov, čo obmedzuje schopnosť doručovať vozidlá na väčšie vzdialenosti.
Spoločnosť už aktívne pracuje na technologických riešeniach, napríklad bezdrôtovom nabíjaní, ktoré by mohlo výrazne zvýšiť dojazd a potenciálne umožniť autonómnu prepravu vozidiel na dlhšie vzdialenosti. V budúcnosti tak Tesla plánuje pokryť doručovaním aj celé Spojené štáty americké, prípadne ďalšie významné trhy.
Pre medzinárodný trh však zavedenie zatiaľ nie je aktuálne, keďže mimo USA existuje viacero legislatívnych prekážok týkajúcich sa autonómneho riadenia. Ďalšími komplikáciami sú kvalita dostupných mapových podkladov, ako aj otázky zodpovednosti pri potenciálnych dopravných nehodách autonómne riadených automobilov. Tesla preto prioritne zameria svoju pozornosť na domáci trh, kde sú regulačné podmienky najvhodnejšie a infraštruktúra najviac rozvinutá.
Celkovo možno povedať, že plánovaná autonómna doručovacia služba od Tesly predstavuje výrazný krok vpred nielen v oblasti elektromobility, ale aj logistických možností automobilového priemyslu. Jeho úspešnosť a ďalší vývoj určite budú pozorne sledovať konkurenti aj zákazníci po celom svete.