Automobilový koncern Stellantis nečakane oznámil, že ukončuje program vodíkových ľahkých úžitkových vozidiel, ktorý mal tento rok vstúpiť do sériovej výroby. Rozhodnutie prišlo po sérii interných auditov, ktoré poukázali na nedostatočnú infraštruktúru vodíkových čerpacích staníc, vysoké výrobné náklady a slabý záujem zo strany fleetových zákazníkov. Projekt počítal s ôsmimi modelmi dodávok s palivovým článkom, vychádzajúcimi z platforiem značiek Citroën, Peugeot, Opel a Fiat, pričom mal byť alternatívou k elektrickým verziám.
Následky pre partnerov a zamestnancov
Tento obrat má vážne dôsledky na dodávateľský reťazec i pracovné miesta. Ohrozený je podiel Stellantisu vo francúzskom výrobcovi palivových článkov Symbio, kde automobilka disponuje 33 % akcií. Tento spoločný podnik s Michelinom a Forviou sa spoliehal na stabilný odber technológie, čo teraz môže skomplikovať jeho budúcnosť a zasiahnuť stovky zamestnancov. Michelin krok označil za nečakaný a varoval pred možnými negatívnymi vplyvmi.
Na druhej strane Stellantis ubezpečil, že pracovníci zapojení do vodíkového projektu budú presunutí do iných oblastí, najmä do vývoja batériových pohonov a hybridov. Prepúšťanie v závodoch údajne nehrozí, pričom koncern plánuje všetky zdroje pôvodne vyhradené na vodík efektívne reinvestovať do rastových segmentov. Existujúcim zákazníkom, ktorí prejavili záujem o vodíkové modely, budú ponúknuté batériové alebo plug-in hybridné alternatívy spolu so zľavami a technickou podporou pri prechode na inú technológiu.

Súťaž pokračuje, no vodík čakajú výzvy
Aj keď Stellantis cúva, konkurencia na vodíku naďalej stavia. Toyota a Hyundai intenzívne rozvíjajú palivové články pre ťažké nákladné vozidlá a autobusy, BMW plánuje uviesť obmedzenú sériu SUV X5 Hydrogen a Renault rozbieha produkciu vodíkových dodávok pod značkou Hyvia. Napriek tomu trh so zeleným vodíkom čelí závažným prekážkam. Okrem vysokých cien palív bude kľúčovým faktorom rýchle rozširovanie infraštruktúry čerpacích staníc, ktoré zatiaľ výrazne zaostáva.
Podľa analýz môže podiel vodíkových úžitkových vozidiel v Európe do roku 2030 dosiahnuť 2 %, kým batériové modely by mohli tvoriť viac ako 20 % trhu. Preto sa Stellantis rozhodol sústrediť na technológie, ktoré aktuálne vykazujú dynamickejší rast. Koncern plánuje do roku 2027 predstaviť viac ako 30 nových modelov s plne elektrickým alebo hybridným pohonom. Investície presmeruje do vývoja pevných batérií a modulárnych e‑platforiem, ktoré majú podľa prognóz v nasledujúcich rokoch dominovať na európskom trhu vozidiel s nízkymi emisiami.