Pri výbere leteckej spoločnosti si cestujúci často kladú dôležité otázky o spoľahlivosti, komforte a kvalite služieb. Nový rebríček Flightright Index 2025, zverejnený organizáciou špecializujúcou sa na vymáhanie odškodného pre cestujúcich, odhaľuje, ktoré európske aerolínie si v týchto oblastiach vedú najhoršie. Hodnotenie, ktoré prebiehalo v prvej polovici roka 2025, prináša prekvapivé výsledky. Na chvoste rebríčka skončilo niekoľko známych mien, od nízkonákladových spoločností až po tradičných národných dopravcov.
Najnižšie hodnotené aerolínie: Finnair na dne
Flightright Index 2025 zaradil medzi najnižšie hodnotené letecké spoločnosti fínskeho národného dopravcu Finnair, ktorý získal skóre iba 2,48. Bezprostredne za ním sa umiestnili nízkonákladové spoločnosti Vueling (2,52), Ryanair (2,58) a easyJet (2,68). Pre niektorých môže byť prekvapením, že aj renomované aerolínie ako KLM, British Airways, Wizz Air a Condor dosiahli rovnaké hodnotenie 2,72, čo ich radí do spodnej časti rebríčka spoľahlivosti a spokojnosti zákazníkov.
Ďalšiu skupinu aeroliniek tvoria spoločnosti Swiss International Air Lines (2,76) a Turkish Airlines (2,80). Stabilní hráči v priemysle ako Lufthansa (3,18), Austrian Airlines (3,19) či Air France (3,15) však dosiahli vyššie skóre, no stále výrazne zaostávajú za očakávaniami zákazníkov. Na vrchnej časti rebríčka, hoci stále v jeho spodnej polovici, sa umiestnili spoločnosti Discover Airlines (3,33) a Eurowings (3,32).

Prečo nízkonákladovky doplácajú na svoj model?
Slabé výsledky nízkonákladových spoločností, ktoré dominujú dolnej časti rebríčka, súvisia najmä s ich obchodným modelom. Tieto aerolínie minimalizujú náklady cez efektivitu a rýchly obrat lietadiel, čo vedie k úzkym časovým rezervám v letovom harmonograme. Ak sa vyskytne neočakávaná situácia, ako technické problémy, zlé počasie alebo meškanie, výsledkom sú často reťazové reakcie vedúce k meškaniam, zrušeniam letov či nespokojnosti zákazníkov.
Ďalším faktorom sú obmedzené možnosti riešenia krízových situácií, ako presun cestujúcich na alternatívne lety. Navyše, reklamácie odškodnení sú často zdĺhavé a komplikované, čo znižuje dôveru cestujúcich. Flightright upozornil, že nízkonákladové spoločnosti často volia spôsoby, ktoré brzdia proces vyplácania odškodného.
Cena leteniek u takýchto aerolínií zahŕňa len základnú prepravu, pričom iné služby, ako batožina, výber sedadla či občerstvenie, sú za príplatok. Tento model, aj keď je cenovo výhodný, často vedie k nižšiemu hodnoteniu kvality a spokojnosti zákazníkov.
Metodológia a význam hodnotení
Rebríček Flightright Index vznikol na základe hodnotenia tisícok klientov organizácie, ktorá sa zaoberá vymáhaním odškodného podľa európskeho práva. V hodnotení sa zohľadňovala frekvencia meškaní a zrušení letov, kvalita služieb, zákaznícka podpora a ochota aerolínií riešiť problémy. Flightright priamo meral, ako rýchlo a spoľahlivo jednotlivé spoločnosti reagujú na nároky svojich zákazníkov.
Táto štúdia poukazuje na zásadné rozdiely medzi tradičnými a nízkonákladovými modelmi v leteckom priemysle. Okrem samotného prehľadu poskytuje aj návod pre cestujúcich, ktorí si chcú vybrať aerolínie na základe spoľahlivosti a kvality. Pre letecké spoločnosti však ide zároveň o výzvu zlepšiť svoje štandardy, najmä v oblasti zákazníckej starostlivosti a odškodnení.