Slovensko aktuálne čelí rastúcej vlne telefonických podvodov, pri ktorých útočníci využívajú sofistikované technologické postupy na získanie citlivých osobných údajov. Asociácia mobilných operátorov Slovenska (ASMOS) upozornila na rozsiahle prípady telefonického spoofingu, keď podvodníci predstierajú, že telefonujú v mene zamestnancov Sociálnej poisťovne. Volaným sa pritom zobrazujú známe slovenské telefónne čísla, ktoré navodzujú dôveryhodný dojem, hoci skutočný pôvod hovorov je väčšinou zahraničný. V dôsledku tohto triku obete nedokážu ihneď rozpoznať nepravý pôvod hovoru.
Útoky mieria na širšiu verejnosť, obete sú mladší aj seniori
Základnou technikou podvodníkov je tzv. spoofing, ktorý umožňuje na displeji telefónu volaného zobrazovať falešné číslo odosielateľa. Nepravé hovory sa javia ako skutočné hovory zo známych slovenských čísel Sociálnej poisťovne. Podvodníci pomocou autoritatívneho a naliehavého tónu vytvárajú pocit strachu a neistoty, keď obeti oznamujú pozastavenie dôchodku. Pod týmto stresom následne vyžadujú od osôb citlivé údaje, napríklad čísla platobných kariet, prihlasovacie informácie do internetového bankovníctva alebo PIN kódy.
Údaje od polície ukazujú, že hoci starší ľudia boli tradične hlavnou cieľovou skupinou telefonických podvodov, v súčasnosti sú pokročilé metódy útočníkov také presvedčivé, že čoraz častejšie zasiahnu aj mladších používateľov. Ide často o obete, ktoré by za bežných okolností nebolo jednoduché oklamať. Odborníci približujú, že hlavnou príčinou úspechu podvodníkov je práve ich schopnosť vzbudiť okamžitý stres či paniku u volanej osoby, ktorá následne poskytne údaje bez podobnej úvahy ako pri iných situáciách.

Prevencia je jednoduchá: nepodľahnúť tlaku, nepredávať citlivé údaje
Bezpečnostní odborníci a policajné orgány odporúčajú, aby ľudia v prípade podozrivého hovoru neboli ochotní diskutovať a ihneď telefonát ukončili. Ak človek pochybuje o totožnosti telefonujúceho volajúceho, vždy by mal priamo kontaktovať samotnú inštitúciu na jej oficiálnom čísle a informácie si overiť. Ak občan zistí, že bol obeťou podvodu alebo má na podvod podozrenie, mal by bezodkladne kontaktovať políciu prostredníctvom núdzovej linky 158.
V prípadoch, keď obeť už poskytla citlivé údaje, je dôležité čo najskôr kontaktovať svoju banku a okamžite zablokovať platobnú kartu či prístup k svojmu účtu v internetovom bankovníctve, čím minimalizujú riziko finančných strát.
Mobilní operátori spájajú sily, chcú lepšiu ochranu zákazníkov
Na vzniknutú situáciu reagujú aktívne aj slovenskí mobilní operátori. Spoločnosti Telekom a O2 už dnes intenzívne spolupracujú v rámci zavedenia spoločného systému na monitorovanie a filtrovanie podozrivých hovorov. Tento bezpečnostný systém denne identifikuje a zastavuje desaťtisíce škodlivých či podvodných volaní. Aktuálne prebiehajú intenzívne diskusie o zapojení aj ďalších operátorov pôsobiacich na slovenskom trhu, spoločností Orange a SWAN, ktoré by významne rozšírili pokrytie tohto preventívneho opatrenia.
Asociácia mobilných operátorov Slovenska zároveň pripomína, že Sociálna poisťovňa ani iné oficiálne štátne inštitúcie nikdy nežiadajú prihlasovacie údaje, prístupy k účtom či iné citlivé dáta prostredníctvom telefonátov. Úradné upozornenia či oznámenia sa v slovenskej verejnej správe vždy doručujú písomne.
Podľa súčasných odhadov bezpečnostných autorít má byť práve telefonický spoofing do roku 2025 jednou z najväčších kybernetických hrozieb na Slovensku. Verejnosť by preto mala zvýšiť svoju obozretnosť pri poskytovaní citlivých informácií telefonicky bez ohľadu na to, aké dôveryhodné číslo sa na displeji aktuálne ukazuje.