Od budúceho roka sa na Slovensku zásadne zmení spôsob, akým sa ľudia dozvedia informácie o svojej dôchodkovej budúcnosti. Sociálna poisťovňa začne pravidelne posielať každému pracujúcemu prehľad s odhadom, na aký dôchodok má nárok. Prvé dôchodkové prognózy majú poistenci dostať najneskôr do 31. mája 2026 a vychádzať budú zo stavu k záveru roka 2025.
Nový dokument má ukončiť neistotu a dohady o tom, koľko peňazí môže človek v starobe reálne očakávať. Cieľom štátu je, aby mali občania včas k dispozícii ucelené informácie a mohli sa podľa nich rozhodovať. Projekt podľa portálu Regióny.sk pripravuje Sociálna poisťovňa ako dlhodobý nástroj finančnej orientácie poistencov.
Prehľad celej dôchodkovej reality
Už v prvom roku zavedenia, teda v roku 2026, bude prognóza obsahovať súhrn nárokov z I. piliera, ktorý predstavuje štátny dôchodok vyplácaný Sociálnou poisťovňou, a zároveň údaje z II. piliera, teda z osobných úspor spravovaných dôchodkovými správcovskými spoločnosťami. Poistenci tak dostanú prvýkrát na jednom mieste prepočet základnej časti budúceho príjmu.

Rozsah informácií sa však nebude končiť týmto krokom. Od roku 2028 štát plánuje rozšíriť výpis aj o dáta z III. piliera, teda z doplnkového dôchodkového sporenia, ako aj o prostriedky v celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte PEPP. Výsledkom má byť kompletná finančná mapa všetkých hlavných zdrojov, z ktorých bude dôchodok v budúcnosti pozostávať.
Elektronika má prednosť
Pri doručovaní prognóz bude Sociálna poisťovňa uprednostňovať digitálne formy komunikácie. Dokument bude vždy k dispozícii v Elektronickom účte poistenca, ktorý predstavuje základný prístupový bod k týmto informáciám. Následne môže poisťovňa využiť e-mail, ak ho má od občana nahlásený, alebo elektronickú schránku na portáli Slovensko.sk, pokiaľ je aktivovaná na doručovanie.
Tradičný papierový list pošle poisťovňa len v prípade, že nemá k dispozícii žiadny digitálny kontakt na poistenca. Cieľom je znížiť administratívne náklady aj spotrebu papiera. Samotná frekvencia zasielania prognóz nebude jednotná, pričom štát ju plánuje prispôsobiť veku poistenca. Čím bližšie je človek k dôchodkovému veku, tým častejšie má aktualizované informácie dostávať.
Pomôcka pre dlhodobé rozhodnutia
Podľa zámeru tvorcov majú nové výpisy slúžiť nielen ako informatívny prehľad, ale aj ako praktický nástroj na plánovanie. Poistenci uvidia, či im očakávaný príjem postačí, alebo bude potrebné zmeniť stratégiu sporenia, zvýšiť vlastné príspevky či prehodnotiť investovanie v druhom alebo treťom pilieri. Štát týmto krokom reaguje na rastúcu potrebu lepšej orientácie v otázkach budúcej finančnej istoty.