Európska únia intenzívne uvažuje nad zavedením nového bezpečnostného prvku v automobiloch. Po úspešnom ukončení pilotného testovania na Slovensku a dôslednom vyhodnotení odborníkmi z Rakúska sa predné brzdové svetlo so zelenou farbou javí ako veľmi efektívna a ekonomicky dostupná inovácia, ktorá môže výrazne posilniť bezpečnosť európskych ciest.
Zelené predné brzdové svetlo má výraznú podporu u vodičov aj chodcov
Testovanie nového systému prebehlo na Slovensku v období od septembra 2022 do októbra 2023. Celkovo sa do pilotného projektu zapojilo vyše 3-tisíc slovenských automobilov vybavených zeleným brzdovým svetlom, ktoré umiestnili do prednej časti vozidla. Výsledky následne detailne analyzovali experti rakúskej Technickej univerzity v meste Graz a medzinárodná spoločnosť TUV SÜD.
Analýza zahŕňala vyhodnotenie viac ako 200 skutočných dopravných situácií a nehôd v bežnej cestnej premávke. Výstupy jasne potvrdili, že nový bezpečnostný prvok má mimoriadne pozitívnu odozvu medzi účastníkmi premávky. Podľa nasledovného prieskumu až 78 % zapojených vodičov podporuje plošné zavedenie tohto jednoduchého bezpečnostného opatrenia. Ešte priaznivejšie sú pritom ohlasy chodcov, spomedzi ktorých až 86 percent vnímalo zelené svetlo na prednej časti auta pozitívne a oceňovalo jeho prínos k jasnejšej dopravnej signalizácii.

Zvýšená bezpečnosť za dostupné náklady môže priniesť významné zníženie nehôd
Zavedenie zeleného svetla by podľa odborníkov bolo z ekonomickej stránky mimoriadne efektívne a dostupné pre širokú škálu automobilov na európskom trhu. Vedci a analytici podčiarkujú najmä pozitívny vplyv na bezpečnosť na rušných križovatkách či komplikovaných dopravných situáciách, kde okamžite viditeľná informácia o brzdení výrazne uľahčuje vnímanie dopravnej situácie vodičom aj chodcom.
Slovenské ministerstvo dopravy už oficiálne odporučilo predĺžiť povolenie vozidlám zapojeným do testovania aj mimo pôvodného časového rámca pilotného projektu. Práve tento rezort vyzdvihol praktické prínosy jasne viditeľnej zelenej indikácie, ktorá informuje ostatných účastníkov cestnej premávky, že pred nimi stojace vozidlo aktívne brzdí.
Rozhodnutie Európskej únie očakávame čoskoro
Európska komisia momentálne čaká na finálnu ekonomickú analýzu, ktorú realizuje Bonnský inštitút pre právo a dopravnú psychológiu. Táto štúdia definitívne rozhodne, či Európska únia odporučí zavedenie zeleného predného brzdového svetla ako povinného prvku pre všetky motorové vozidlá.
Ak aj táto ekonomická analýza potvrdí doterajšie pozitívne výsledky slovenského a rakúskeho výskumu, možno očakávať rýchle uvedenie zelenej bezpečnostnej signalizácie do prevádzky naprieč členskými štátmi únie. V prípade úspešného zavedenia by Slovensko mohlo patriť medzi prvé krajiny Európskej únie, ktoré budú tento systém využívať vo väčšom meradle, a presadiť sa tak v medzinárodnom priestore ako líder v oblasti dopravných inovácií.