Používatelia portálu Slovensko.sk musia v polovici decembra počítať s niekoľkohodinovým výpadkom kľúčových elektronických služieb štátu. Prístup k úradným záležitostiam aj elektronickým schránkam nebude možný v nočných hodinách z pondelka na utorok, keď je naplánovaná mimoriadna technická odstávka. Obmedzenie sa dotkne všetkých, ktorí si zvyčajne vybavujú veci online mimo bežného pracovného času.
Podľa oficiálneho oznámenia sa portál odstaví v pondelok 15. decembra 2025 o 22.00 h a opäť sprístupnený má byť v utorok 16. decembra 2025 o 4.00 h ráno. Počas tohto časového úseku nebude možné prihlásiť sa do systému ani využívať žiadne elektronické služby verejnej správy. Na výpadok upozornil aj server DSL.sk.
Nočný výpadok bez detailov
Prevádzkovateľom portálu je Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby, ktorá zdôvodňuje zásah snahou o zlepšenie kvality poskytovaných služieb. Konkrétne technické úpravy však agentúra nešpecifikovala. Používateľom sa za dočasnú nedostupnosť ospravedlnila s tým, že ide o mimoriadne plánovanú údržbu nevyhnutnú pre ďalšiu prevádzku systému.

Odstávka znamená úplné prerušenie prístupu k elektronickým schránkam, formulárom aj ďalším funkciám portálu. Ľudia si tak v uvedenom čase neprečítajú úradné správy, nepodajú podania ani si neskontrolujú stav rozbehnutých konaní. NASES odporúča vybaviť si neodkladné záležitosti vopred alebo počkať až na ranné hodiny po obnovení prevádzky.
Odstávka počas citlivého obdobia
Načasovanie technickej údržby je citlivé najmä preto, že Slovensko.sk sa v poslednom období objavuje v médiách v súvislosti so závažným problémom doručovania súdnych písomností. Prípad sa dostal do pozornosti verejnosti minulý týždeň v súvislosti s informáciami okolo ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka.
Zverejnené zistenia naznačujú, že informačný systém portálu mohol v minulosti bez vedomia používateľov vypnúť alebo zrušiť nastavené notifikácie. V praxi to znamenalo, že aj keď mal človek aktivované upozornenia na nové správy prostredníctvom e-mailu alebo SMS, oznámenia mu prestali chodiť a o doručení úradnej zásielky sa nemusel dozvedieť.
Problém s koreňmi v roku 2018
Podľa potvrdenia, ktoré NASES predložila súdu, siaha pôvod problému až do mája 2018. Pri spracovaní dávky údajov z registra fyzických osôb vtedy došlo k nechcenému vymazaniu kontaktných informácií, konkrétne e-mailových adries a telefónnych čísel, pri časti používateľov portálu.
Závažné je najmä to, že dotknuté osoby o strate údajov neboli informované a v dobrej viere sa na funkčnosť notifikačných mechanizmov spoliehali aj naďalej. Médiá sa preto obrátili na NASES s otázkami o rozsahu problému, jeho presnej príčine aj o tom, kedy agentúra chybu identifikovala. Štátna inštitúcia však zatiaľ neposkytla žiadne podrobnejšie vysvetlenie.