Vodiči na Slovensku zažili v prvom septembrovom týždni najvýraznejší nárast cien pohonných hmôt spomedzi okolitých krajín. Zatiaľ čo v susedných štátoch boli zmeny cien minimálne, na Slovensku stúpli ceny benzínu i nafty o tri centy. Cena benzínu sa zvýšila z 1,50 eura na 1,53 eura a nafty z 1,42 eura na 1,45 eura za liter. Odborníci však očakávajú upokojenie situácie v najbližšom týždni.
Ceny pohonných hmôt vo vybraných krajinách: Slovensko na čele rastu
Slovenskí motoristi čelili najväčšiemu zdražovaniu v regióne. Pre porovnanie, v Českej republike stúpli ceny benzínu aj nafty len o jeden cent. V Poľsku vzrástla cena benzínu o cent, zatiaľ čo nafta zostala na pôvodnej úrovni. V Nemecku zostala cena benzínu nezmenená, pričom nafta zdražela o jeden cent. Ceny v Rakúsku boli úplne stabilné, bez akejkoľvek zmeny. Maďarsko zaznamenalo podobný nárast ako Slovensko, no len pri benzíne, ktorý zdražel o tri centy.
Zvyšovanie cien na Slovensku súviselo s výkyvmi na trhu s ropou, ktoré vyvolali viacero geopolitických udalostí. Jednou z nich bolo napätie na Blízkom východe po správach o izraelskom útoku na vedenie Hamasu v Katare. Krátkodobé zvýšenie cien ropy však trh rýchlo vykompenzoval, pretože nedošlo k priamemu narušeniu dodávok suroviny.

Budúcnosť cien ovplyvní nový systém ETS II
Očakáva sa, že v krátkodobom horizonte ceny pohonných hmôt stagnujú v dôsledku zmiešaných signálov na trhu s ropou. No na dlhodobejšie zdražovanie bude mať zásadný vplyv nadchádzajúce zavedenie systému ETS II v Európskej únii. Tento systém, ktorý začne platiť od roku 2027, zavádza nový prístup k obchodovaniu s emisnými povolenkami, dotýkajúcimi sa cestnej dopravy a budov.
Podľa nových pravidiel budú distribútori palív povinní nakupovať emisné povolenky za každú tonu CO2, ktorú vyprodukujú. Hoci občania nebudú platiť tieto povolenky priamo, ich náklady sa zohľadnia v cene pohonných hmôt. S počiatočným stropom na úrovni 45 eur za tonu CO2 bude navýšenie predstavovať približne 10 až 12 centov za liter benzínu a nafty, pričom konečná suma bude závisieť od trhovej ceny povoleniek a pripočítania DPH.
Rastúce náklady ako tlak na prechod k zeleným alternatívam
Implementácia ETS II má za cieľ podporiť prechod na ekologickejšie technológie a znižovanie závislosti na fosílnych palivách. Vyššie ceny pohonných hmôt budú motivovať jednotlivcov i firmy využívať alternatívy, ako sú elektromobily, verejná doprava alebo úspornejšie vozidlá. Ide o priamy ekonomický nástroj na urýchlenie procesu dekarbonizácie, ktorý má transformovať doterajší prístup k energetickej politike v rámci Európskej únie.
Slovenskí vodiči by preto mali v nasledujúcich rokoch počítať nielen s možnými geopolitickými výkyvmi cien, ale aj s ďalšími štrukturálnymi faktormi, ktoré dlhodobo navýšia náklady na tankovanie.