Na Slovensku sa prehlbuje kríza v oblasti výroby a recyklácie hliníka. Najnovšou obeťou nepriaznivých ekonomických okolností je firma Aluprogress Slovakia z obce Slovenská Ľupča, ktorá vstúpila do konkurzu. Bankrotový proces tejto spoločnosti, ktorá patrila do portfólia známeho podnikateľa Branislava Petra, už schválil okresný súd v Banskej Bystrici.
Strmý rast ani rozpredaj aktív nepomohli
Ešte v januári tohto roka zamestnával podnik Aluprogress Slovakia približne 40 ľudí. Avšak situácia sa dramaticky zmenila a podľa najnovších údajov Sociálnej poisťovne zostáva v súčasnosti vo firme iba jeden zamestnanec. Spoločnosti, ktorá sa špecializovala najmä na výrobu odliatkov z hliníka pre automobilový priemysel, sa nepodarilo dostať zo začarovaného kruhu vysokých strát.
Paradoxom prípadu firmy, ktorá bola dcérskou spoločnosťou renomovaného českého podniku Aluprogress zo Strakoníc s ročnými tržbami na úrovni 20 miliónov eur, je, že tá slovenská zažila v minulých rokoch skokový rast. Tržby Aluprogress Slovakia sa rapídne zvýšili zo skromných 500-tisíc eur v roku 2020 až na 3,7 milióna eur v roku 2023. Napriek tomu však podnik nedosiahol zisk a v poslednom roku zaznamenal kumulatívnu stratu 700-tisíc eur. Od roku 2020 sa celková strata spoločnosti vyšplhala až na 3,3 milióna eur.
Snahy o speňaženie aktív, ktoré v rokoch 2022 a 2023 firme priniesli viac ako 3,25 milióna eur, nepriniesli žiadne reálne zlepšenie finančného zdravia podniku. Rovnako narastali záväzky voči štátu. Na nezaplatených odvodoch Aluprogress Slovakia dlhoval takmer 50-tisíc eur, zatiaľ čo daňový dlh spoločnosti dosiahol približne 236-tisíc eur.
Branislav Petro čelí problémom naprieč svojimi firmami
Pád spoločnosti Aluprogress Slovakia nie je izolovaným prípadom, ale ďalším článkom v reťazci podnikateľských neúspechov Branislava Petra na slovenskom trhu spracovania hliníka. Petro sa preslávil najmä vďaka firme Confal, ktorá bola v minulosti významným hráčom v recyklácii kovov, s vrcholom dosahujúcim tržby na úrovni až 55 miliónov eur ročne. Po neúspechu niekoľkomiliónovej investície do modernizácie prevádzky v Žiari nad Hronom sa však aj tento podnik dostal do existenčných problémov, ktoré vyústili vo finančné reštrukturalizácie.
Minulý rok navyše skrachoval Alcast z Humenného, firma, ktorú Petro pred dvomi rokmi predal novej majiteľskej skupine spojenej s rodinou Kapraľovcov zo Sniny. Pri tomto kolapse ostali nezaplatené odvody vo výške vyše 130-tisíc eur a daňové nedoplatky za ďalších 50-tisíc eur. Podobnou cestou išla aj banskobystrická spoločnosť Max Hirschler Industry, ktorú spravovali slovenskí a českí podnikatelia blízki Petrovmu podnikateľskému prostrediu.
Automobilový priemysel čelí silným turbulenciám
Analyzovanie uvedených krachov odhaľuje jednotiaci bezpečnostný faktor – závislosť výrobcov na automobilovom sektore. Kľúčový odberateľ slovenských producentov hliníkových dielov aktuálne čelí výrazným ťažkostiam na globálnom trhu. Pandémia COVID-19 spojená s celosvetovou ekonomickou neistotou a rastúcim tlakom ázijských konkurentov, predovšetkým z Číny, výrazne ovplyvnila celkový dopyt. Táto situácia intenzívne dopadá práve na menšie firmy závislé od veľkých automobilových hráčov.
Zatiaľ čo niektoré podniky, ako Slovalco či Heneken, stále odolávajú vonkajším ekonomickým vplyvom, ani ich budúcnosť nie je nevyhnutne zaručená. Vývoj v roku 2024 tak naďalej sprevádzajú neistota a riziká ďalších podobných insolvencií v slovenskom hliníkovom sektore. Firmám preto nezostáva nič iné, ako zdvojnásobiť úsilie v optimalizácii nákladov, diverzifikácii obchodných partnerov a obozretnosti v oblasti nových investícií.