Prváci stredných škôl budú povinne maturovať z matematiky od školského roka 2030/2031, prvými dotknutými žiakmi sú tí, ktorí nastúpia v septembri 2027. Novinka sa bude vzťahovať na gymnáziá, stredné priemyselné školy ako aj viaceré odborné školy s technickým zameraním. Žiaci športových škôl, konzervatórií či obchodných akadémií povinnú maturitu absolvovať nemusia.
Stredné školy čakajú dva stupne skúšky
Ministerstvo školstva, ktoré vedie Tomáš Drucker (Hlas-SD), spúšťa pilotný projekt už v septembri 2026 na vybraných gymnáziách zameraných na informatiku a stredných priemyselných školách. Matematická maturita bude na gymnáziách prebiehať dvojúrovňovo, pričom nižšiu, základnú úroveň budú študenti absolvovať v priebehu tretieho ročníka. Vyššia úroveň maturitnej skúšky je určená študentom v poslednom ročníku na dobrovoľnej báze, podľa vybranej profilácie svojho ďalšieho štúdia.
Zavádzanie povinnej maturity z matematiky je inšpirované skúsenosťami viacerých európskych štátov. Základná úroveň skúšky, ktorá bude povinná pre odborné školy technického smeru, nebude podľa ministerstva školstva zodpovedať súčasnej podobe maturitnej skúšky. V praxi ide predovšetkým o overenie základných matematických zručností, ktoré študentom umožnia ďalej prirodzene rozvíjať schopnosti potrebné pre budúce profesijné zameranie.
Podľa vysvetlenia splnomocnenca ministra školstva pre regionálne školstvo, Slavomíra Partilu, vyššia úroveň maturity z matematiky by mala zodpovedať očakávaniam technických univerzít. V spolupráci s vysokými školami preto rezort pripraví jasné smernice a dokumenty určujúce štandardy potrebné na úspešné zvládnutie náročnejšieho štúdia technických smerov.
Pripravenosť slovenských maturantov klesá, zmeny sú nevyhnutné
Štátny tajomník ministerstva školstva pre vysoké školy, Róbert Zsembera uviedol, že len približne každý desiaty slovenský maturant dosahuje mieru vedomostí potrebnú pre zvládnutie prírodovedných, technologických či technických odborov na vysokých školách. Práve tieto odbory sú pritom kľúčové vzhľadom na súčasné a budúce požiadavky trhu práce, ktoré vyžadujú kvalitné technické vzdelanie a analytické schopnosti.
Z toho dôvodu musí rezort školstva urýchlene reagovať na neuspokojivý stav pripravenosti študentov. Plánovaná reforma maturity z matematiky je jedným z hlavných krokov smerujúcich k podpore matematických kompetencií mladých ľudí a zvýšeniu ich uplatniteľnosti v budúcnosti.
Dlhodobá príprava a pomoc učiteľom je prioritou ministerstva
Rezort školstva chce venovať dostatočný čas príprave vyučujúcich. V priebehu najbližších troch rokov plánuje pripraviť učiteľov stredných škôl rôznymi vzdelávacími programami, školeniami a workshopmi s dôrazom na praktický rozvoj matematických základov, kritického myslenia a schopností riešiť komplexné problémy.
Podľa prezentovaných informácií Národného inštitútu vzdelávania a mládeže bude príprava učiteľov zameraná hlavne na vysvetlenie novej koncepcie základnej maturitnej skúšky, pričom kľúčovou úlohou pedagógov bude, aby vedeli žiakom efektívne tlmočiť dôležitosť matematickej gramotnosti a podporili ich schopnosť dôslednejšie logicky myslieť.
Rezort týmto spôsobom reaguje na narastajúce potreby trhu práce, ako aj potrebu zvýšenia kvality slovenského vzdelávacieho systému s cieľom pripraviť maturantov na výzvy budúcnosti.