Slovenská pošta chce ľuďom uľahčiť predvianočné posielanie zásielok a zároveň im pomôcť ušetriť. Kto podá balík alebo list najneskôr 19. decembra, má garantované doručenie do Vianoc, pričom pri špičke zvláda pošta denne spracovať približne 90 až 100-tisíc balíkov. Najlacnejšie a najrýchlejšie je podľa nej vybaviť všetko elektronicky.
Elektronické podanie balíkov
Pošta dlhodobo uprednostňuje elektronické podanie zásielok. Zákazníci môžu balík pripraviť cez mobilnú aplikáciu Slovenskej pošty alebo cez systém ePodací hárok. Elektronicky podané zásielky sú vždy lacnejšie a podľa pošty možno na poštovnom ušetriť až 20 percent, čo v praxi predstavuje zľavu približne 80 centov na jednom balíku.
Postup pri online podaní je jednoduchý. Odosielateľ vyplní potrebné údaje, uhradí poštovné a systém mu následne vygeneruje adresný štítok alebo kód. Štítok stačí vytlačiť a nalepiť na balík, kód je možné priamo napísať na zásielku. Takto pripravený balík potom zákazník uloží bez čakania na určené miesto na pošte alebo ho podá cez BalíkoBOX, pri expresných zásielkach môže využiť aj kuriéra.

Rezerva pri hmotnosti a poistenie
Ak si odosielateľ nie je istý presnou hmotnosťou balíka, môže si pri online úhrade zvoliť cenovú rezervu vo výške 30 alebo 100 percent. Pošta pri podaní zásielku preváži a nespotrebovanú časť sumy automaticky vráti. Táto možnosť má znížiť riziko doplatkov pri prepážke, pričom zákazník si stále zachová výhodnejšiu elektronickú cenu.
Rozdiel je aj v poistení. Expresné zásielky sú automaticky poistené do výšky 1 000 eur a odosielateľ si môže poistenie zvýšiť až na 20-tisíc eur. Pri bežných balíkoch poistenie v základnej cene zahrnuté nie je. Pošta preto pri hodnotnejších darčekoch odporúča pripoistenie, ktoré kryje škodu až do 500 eur.
Náhrady škody a odberné lehoty
V prípade, že sa stratí alebo poškodí nepoistený balík, nárok na náhradu sa počíta z hmotnosti zásielky. Klient dostane dvojnásobok najnižšej ceny za balík za každých, aj začatých 500 gramov obsahu. V súčasnosti ide o 3,10 eura za každých 500 gramov. Pri poistenom balíku má zákazník právo na náhradu až do výšky skutočnej hodnoty tovaru, maximálne však do 500 eur.
Slovenská pošta zároveň tvrdí, že má najdlhší termín na podanie zásielok s garanciou doručenia do Vianoc, a to spomínaný 19. december. Okrem toho ponúka aj dlhšiu odbernú lehotu. Balíky čakajú na adresáta až 18 dní. Ak si zásielku nevyzdvihne zo samoobslužného zariadenia, kde býva uložená iba niekoľko dní, automaticky sa nevracia odosielateľovi, ale presúva sa na poštu, kde zostáva pripravená na dodatočné vyzdvihnutie.
Zahraničie a odporúčané termíny
Pri zásielkach do zahraničia je situácia zložitejšia. Termíny doručenia môže ovplyvniť vyťaženosť letísk a dopravcov, postupy pri colnom konaní aj dočasné preťaženie poštových sietí v cieľovej krajine. Pošta preto upozorňuje, že doručenie do Vianoc nevie garantovať ani vtedy, ak zákazník dodrží odporúčané dátumy podania, a odporúča balíky do cudziny posielať čo najskôr.
Orientačné termíny pre doručenie do Vianoc 2025 sú rozdelené podľa typu prepravy a destinácie. Pri pozemnej preprave do Česka, Maďarska, Rakúska a Nemecka je posledný termín podania 19. december 2025. Zásielky v rámci Európy prepravované letecky bez colného konania by mali byť podané najneskôr 16. decembra 2025. Pre krajiny mimo Európskej únie a ostatné destinácie, kde zásielky prechádzajú colným konaním, odporúča pošta podať balík do 12. decembra 2025.
Colné konanie v cieľovej krajine sa týka napríklad Spojených štátov, Kanady, Spojeného kráľovstva, štátov v Ázii, Austrálii či Afrike. Pre tieto krajiny tak rovnako platí posledný odporúčaný termín 12. december 2025. Slovenská pošta zároveň pripomína, že elektronické podanie je pri všetkých typoch zásielok nielen dostupnejšie z domu či kancelárie, ale aj cenovo výhodnejšie, a preto ho odporúča využiť pri každej predvianočnej zásielke.