Slovensko od 1. júla pristúpilo k výraznému zvýšeniu mýtnych poplatkov pre vozidlá nad 3,5 tony a autobusy. Priemerný nárast na úrovni 40 percent predstavuje najvýraznejšie jednorazové zdraženie od spustenia elektronického výberu mýta. Toto opatrenie vychádza z platnej smernice Európskej únie, ktorá členským štátom nariaďuje premietnuť do sadzieb poplatkov aj environmentálne náklady, ako sú emisie oxidu uhličitého, opotrebovanie pneumatík a zachytenie tuhých častíc z bŕzd. Nová tarifa vo výške 0,27 € za kilometer platí na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách.
Menšie firmy ohrozené, spotrebitelia môžu očakávať vyššie ceny
Zástupcovia autodopravcov upozorňujú na výrazné zvýšenie prevádzkových nákladov, ktoré ohrozuje predovšetkým malé a stredné podniky. Pri typickom ročnom nájazde vozidla na úrovni 80-tisíc kilometrov znamená navýšenie mýta dodatočné náklady približne 6 000 €. Takéto náklady môžu byť pre mnohé menšie firmy ekonomicky neúnosné.
Dopravcovia preto avizujú snahu preniesť časť nových nákladov na konečných zákazníkov. Spotrebitelia na Slovensku by tak čoskoro mohli pocítiť zvýšenie cien potravín, stavebného materiálu, ale aj každodenného spotrebného tovaru. Hoci rezort dopravy naďalej zachováva systém množstevných zliav pre dopravcov s vysokými nájazdmi a pripravuje zníženie dane z motorových vozidiel pre ekologické pohony, podľa odborníkov ide o opatrenia, ktoré len čiastočne zmiernia negatívne následky na podnikateľské prostredie.

Zvýšenie mýtneho nie je izolované a jeho zavedenie plánujú aj okolité krajiny Európskej únie. Medzinárodne pôsobiaci prepravcovia tým budú chránení pred stratou konkurenčných pozícií v zahraničí; napriek tomu je pravdepodobné, že celkové ceny služieb cestnej dopravy v regióne sa plošne zvýšia. Podľa aktuálnych analýz však Slovensko aj po tomto zdražení ostáva v rámci Európy stále medzi krajinami s relatívne nižšou cenou mýta, čo naznačuje priestor pre jeho dodatočné úpravy v nasledujúcich obdobiach.
Výrazný rast príjmov z mýta – otáznikom zostáva stav ciest
Zavedením vyšších mýtnych sadzieb štát očakáva výrazný nárast príjmov do svojej pokladne. Už v tomto roku Národná diaľničná spoločnosť odhaduje zvýšenie výberu minimálne o 50 miliónov eur. Po úplnej adaptácii systému sa ročné príjmy z tejto položky môžu zvýšiť dokonca až o 100 miliónov eur. Kľúčovou otázkou však ostáva, na aký účel budú tieto dodatočné príjmy využité.
Autodopravcovia zdôrazňujú nevyhnutnosť jasného určenia využitia vybratých financií na údržbu a modernizáciu infraštruktúry. Podľa nich je stav ciest na mnohých úsekoch neuspokojivý a nedostatočné investície do opráv zvýšia podnikateľské riziko v podobe zvýšenej nehodovosti a poškodení vozidiel. Zatiaľ neexistuje presný plán prideľovania nových príjmov, ministerstvo financií však oznámilo prípravu strategického investičného návrhu na rekonštrukciu najviac vyťažených častí siete a modernizáciu bezpečnostných technológií.
Podľa odborníkov má ekologicky motivované zvýšenie mýta zmysel len vtedy, ak peniaze z týchto zdrojov štát spätne reinvestuje do dlhodobého rozvoja a udržateľnosti dopravnej siete. V opačnom prípade hrozí, že cieľ európskej smernice nebude naplnený a zvýšenie mýta by mohlo mať viac rozpočtový ako environmentálny efekt.