Podiel slovenských potravín v našich obchodoch klesol už tretí rok po sebe. Podľa aktuálnej analýzy, ktorú si dala vypracovať Potravinárska komora Slovenska (PKS), dosiahol v roku 2025 úroveň 40,4 percenta. Oproti minulému roku ide o pokles o 0,8 percenta. Tento negatívny trend pretrváva už od roku 2023, pričom z dlhodobého hľadiska je situácia ešte horšia – v porovnaní s rokom 2011 je to pokles takmer o 10 percentuálnych bodov.
Slovenské potraviny strácajú na konkurencieschopnosti
Prezident PKS Daniel Poturnay predstavil aktuálne údaje, ktoré potvrdzujú pokračujúce zníženie záujmu obchodných reťazcov o slovenské výrobky. Komora sleduje vývoj zastúpenia domácich potravín v obchodoch už od roku 2011, keď tento podiel predstavoval až 50 percent. Najprudšie klesol v roku 2017, keď dosiahol svoje dno na úrovni 37 percent. Nasledovalo určité oživenie trhu, no posledné tri roky sa spomínaný ukazovateľ opäť znižuje.
Podľa PKS stojí za touto situáciou predovšetkým strata konkurencieschopnosti slovenských producentov potravín a výrazná cenová výhoda zahraničných výrobcov. Slovenskí producenti totiž čelia čoraz vyšším nákladom a zároveň sú negatívne ovplyvnení aj opatreniami súvisiacimi s konsolidáciou verejných financií. Výsledkom je znižujúca sa schopnosť konkurovať zahraničným spoločnostiam. Problémy domácich potravinárov navyše prehlbuje nedostatočná podpora zo strany štátu.

Najviac domácich výrobkov nájdete v malých predajniach
Z hľadiska typu predajní majú slovenské výrobky najmenšie zastúpenie v diskontných reťazcoch. Naopak, lokálne potraviny dominujú najmä na pultoch menších predajní. Supermarkety a hypermarkety zase preferujú zahraničných dodávateľov, hoci slovenské potraviny tu majú stále istú pozíciu.
Zaujímavé je aj rozdelenie slovenských potravín podľa jednotlivých kategórií výrobkov. Významný výskyt domácich produktov si stále držia kategórie mlieka (72 percent slovenských výrobkov), balených vôd a minerálok (66 percent), vín (55 percent) a mäsových výrobkov (48 percent). Naopak na opačnej strane spektra sú výrobky ako oleje a konzervy (po 14 percentách) či nečokoládové cukrovinky, ktoré dosahujú len 11-percentné zastúpenie.
Oproti roku 2024 však došlo na trhu k určitej zmene. Najväčší pokles slovenského zastúpenia zaznamenali práve mliečne výrobky a mäsové výrobky, ale aj niektoré druhy alkoholu či nealkoholické nápoje. Malý medziročný nárast podielu domácich produktov zaznamenali len oleje a cukrovinky bez obsahu čokolády.
Banskobystrický kraj ponúka najviac slovenských výrobkov
Rozdiely možno badať aj medzi jednotlivými regiónmi. Najvyšší podiel slovenských výrobkov majú obchody v Banskobystrickom kraji, kde ide o 48 percent sortimentu. Nasleduje Žilinský kraj (44 percent) a ďalej Prešovský a Nitriansky kraj, kde domáce potraviny tvoria 43 percent ponuky. Najnižší podiel slovenských výrobkov majú predajne v Trnavskom kraji – iba 34 percent. V Bratislavskom a Trenčianskom kraji tento podiel dosiahol 37 percent.
Zozbierané dáta pochádzajú z každoročne realizovaného prieskumu, ktorý pre Potravinársku komoru Slovenska vykonáva agentúra Go4insight. Prieskum prebiehal počas marca a apríla 2025 v rovnakých 334 vybraných prevádzkach obchodných reťazcov, čím sa každoročne zabezpečuje kontinuita a relevantnosť získaných informácií.