Platforma WhatsApp bude v blízkej dobe zobrazovať reklamy svojim používateľom. Európa však zatiaľ ostáva výnimkou. Ako ukazujú najnovšie informácie, používatelia v Európskej únii, vrátane Slovenska, dostávajú odklad od plánovanej implementácie reklamného modelu v tejto obľúbenej chatovacej aplikácii.
Meta odsúva reklamy v Európskej únii až na rok 2026
Podľa informácií portálu Politico spoločnosť Meta, materská firma prevádzkujúca platformu WhatsApp, oznámila írskemu regulačnému úradu, že zavedenie reklám v aplikácii WhatsApp sa v EÚ oneskorí. Zatiaľ čo ostatné krajiny uvidia reklamy v najbližších týždňoch až mesiacoch, používatelia v členských štátoch EÚ ich nezažijú skôr ako v priebehu roka 2026. Dôvodom tohto rozhodnutia nie je benevolencia voči EÚ, ale skôr snaha rešpektovať prísne pravidlá ochrany osobných údajov, ktoré platia v rámci Únie.
Európske regulačné orgány plánujú detailne preskúmať model, ktorý Meta navrhuje, pričom hlavným predmetom obáv je zdieľanie preferencií medzi WhatsAppom, Facebookom a Instagramom. Cieľom spoločnosti je pomocou integrácie účtov z týchto platforiem zabezpečiť efektívnejšie cielenie reklám na jednotlivých používateľov. Toto spojené využívanie údajov však vyvoláva otázky týkajúce sa ochrany súkromia, a pravidelné konzultácie s regulačnými orgánmi majú určiť, či je plánovanie spoločnosti prijateľné z hľadiska európskych pravidiel.

Európski používatelia profitujú z legislatívy EÚ
Zdržanie zavedenia reklám do WhatsAppu je iba jedným z príkladov, kedy legislatívne opatrenia v Európe chránia záujmy spotrebiteľov. Portál Neowin poukazuje na to, že EÚ opakovane dokázala presadiť pravidlá v prospech používateľov. Nedávnym príkladom je zmena postupu pri možnosti inštalácie aplikácií tretích strán do zariadení Apple so systémom iOS 17.4 a novším. Napriek tvrdej odpovedi technologického giganta Apple, ktorý Spojeným štátom či Austrálii odporučil nenasledovať príklad Európy, keďže to podľa spoločnosti znamená bezpečnostné riziko pre používateľov, napokon sa Apple pravidlám Únie prispôsobil.
Podobne bol ovplyvnený aj technologický gigant Microsoft, ktorý musel na základe európskeho zákona o digitálnych trhoch ustúpiť od povinného nasadzovania svojho webového prehliadača Edge na zariadeniach zákazníkov v EÚ. Legislatívu, ktorej cieľom je vytvorenie spravodlivejšieho digitálneho prostredia, preto veľké technologické spoločnosti nevítajú s nadšením.
Írske úrady budú rokovať o budúcom formáte reklám so spoločnosťou Meta
Írska komisia pre ochranu údajov, ktorá má kľúčovú úlohu pri dohľade nad počínaním technologických gigantov v Európe, sa aktuálne pripravuje na rokovania so zástupcami spoločnosti Meta, aby podrobne preskúmala ich strategický plán zavedenia reklám do platformy WhatsApp. Komisár Des Hogan uviedol, že v pláne je aj širšia diskusia s ostatnými orgánmi na ochranu údajov v rámci európskych krajín, s cieľom zabezpečiť komplexné zohľadnenie všetkých potenciálnych rizík a obáv.
Podľa Dalea Sunderlanda, ďalšieho kľúčového predstaviteľa írskej komisie, sú však zatiaľ rozhovory v počiatočnej fáze, a preto nemožno presnejšie definovať konkrétne problematické aspekty reklamného zámeru spoločnosti Meta. Používatelia aplikácie WhatsApp v Európskej únii tak môžu naďalej využívať službu bez reklám, a to až do roku 2026.