Návšteva čerpacích staníc sa stáva stále príjemnejšou pre slovenských motoristov. Ceny pohonných hmôt, ktoré domácnosti dlhodobo trápili, zažívajú nebývalý pokles. Najnovšie globálne zmeny na trhu s ropou otvárajú priestor pre ešte výraznejšie zlacňovanie, pričom benzín a nafta sa postupne približujú k symbolickej hranici 1 eura za liter. Na povrch však vychádzajú nové súvislosti, ktoré môžu už o niekoľko rokov všetko zmeniť.
Americká produkcia slabne, OPEC posilňuje
Jedným z kľúčových faktorov aktuálneho vývoja je spomalenie rastu americkej ťažby ropy. Permská panva, ktorá je srdcom tejto produkcie v USA, začína po dvoch desaťročiach intenzívnej práce vykazovať znaky vyčerpania. Rezervoár Midland je už vyťažený z dvoch tretín a Delaware má k dispozícii len polovicu pôvodnej kapacity. Ani nasadenie najmodernejších technológií nedokáže tieto geologické limity zásadne obísť, v dôsledku čoho tempo rastu americkej produkcie slabne.
Slabnúci americký vplyv na trhu znamená, že Organizácia krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) opäť získava pôdu pod nohami. OPEC plánuje zvýšiť produkciu o 411 000 barelov denne, pričom hlavnými hráčmi budú Rusko, Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty či Irak. Napriek tejto expanzii však kartel čelí vnútorným rozporom – viaceré štáty nedodržiavajú dohodnuté kvóty, čo zosilňuje napätie medzi členmi, predovšetkým voči Saudskej Arábii.

Pozornosť pútajú aj mimoriadne aktivity Iránu, ktorý napriek sankciám dokáže ropu exportovať obchádzaním oficiálnych trás. Tankery menia mená a polohy, ropu prekladajú na otvorenom mori a menia jej pôvod. Medzinárodný obchod tak zostáva aj naďalej plný nečakaných ťahov.
Pokles cien na svetových trhoch a dopady pre Slovensko
Tieto pohyby na globálnom trhu majú priamy dosah aj na slovenských spotrebiteľov. Viacero faktorov, ako sú prehlbujúca sa recesia v USA, oslabený dolár či nejednotnosť OPEC-u, vyvíjajú tlak na ďalší pokles cien ropy. Výsledkom je fakt, že ceny benzínu a nafty na Slovensku dosiahli najnižšie úrovne za posledné štyri roky.
Prietrž môže znamenať zopakovanie situácie z rokov 2020 a 2021, kedy sa pohonné látky predávali len tesne nad 1 eurom za liter, resp. nafta dokonca pod túto hranicu. Zlé správy však prichádzajú pre ruskú stranu – aktuálne ceny ropy klesli pod úroveň 70 dolárov za barel, čo je pod hranicou potrebnou na vyrovnaný ruský rozpočet. Pokles príjmov z exportu ropy a plynu, ktoré v marci 2025 tvorili pre Rusko až 637 miliónov eur denne, výrazne sťažuje financovanie vojny na Ukrajine a ďalšie geopolitické ciele Kremľa.
Cenová úľava je len dočasná, blíži sa emisný zlom
Aj keď sú dnešné ceny palív mimoriadne priaznivé, výhľad do najbližších rokov hovorí jasne: situácia sa zmení s príchodom nových pravidiel Európskej únie. Od roku 2027 začne platiť systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II, ktorý rozšíri povinnosť nakupovať emisné povolenky aj na pohonné látky pre konečných spotrebiteľov a domácnosti.
Systém bude vyžadovať, aby dodávatelia pohonných látok platili za každú tonu CO2, ktorú vyprodukujú produkty ako benzín a nafta. Očakáva sa, že emisná povolenka môže stáť až 200 eur za tonu CO2, načo budú musieť spoločnosti reagovať zvýšením cien pre konečných zákazníkov. Konkrétne výpočty ukazujú, že len tento nový poplatok môže zvýšiť cenu každého litra paliva až o 60 centov. To by pri predpokladanej cene benzínu 1,50 eura znamenalo zdraženie na úroveň 2,10 eura za liter.
Situáciu ešte viac komplikuje prognóza vývoja ceny samotných emisných povoleniek do roku 2030, ktorá sa môže pohybovať medzi 100 až 300 eurami za tonu. To vytvára priestor pre ďalšie cenové výkyvy a neistotu v segmente pohonných hmôt.
Motoristi sa tak s vysokou pravdepodobnosťou dočkajú iba dočasnej úľavy. Nové emisné pravidlá zásadne zmenia cenovú mapu čerpacích staníc a lacné tankovanie môže byť v najbližších rokoch skôr výnimkou ako pravidlom.