Obchodné reťazce intenzívne pracujú na zavádzaní moderných technológií s cieľom zlepšiť zážitok z nakupovania. Významnou inováciou sa pritom stávajú samoobslužné pokladne vybavené umelou inteligenciou (AI). Novú generáciu týchto pokladníc momentálne rozbieha český reťazec Albert, ktorý už svoj systém zaviedol vo vybraných predajniach v Prahe a viacerých ďalších mestách.
Technológia automaticky rozpozná pečivo aj zeleninu
V rámci pilotnej fázy, ktorá bola spustená zhruba pred rokom v dvoch pražských obchodoch, Albert predstavil systém samoobslužných pokladníc vybavených pokročilou kamerou a technológiou strojového učenia. Tá dokáže automaticky rozpoznávať tovary bez čiarových kódov, ako sú rôzne druhy pečiva, ovocia či zeleniny.
Po úspešnom ukončení pilotného projektu reťazec postupne rozšíril túto novinku do približne 50 prevádzok a do konca aktuálneho roka plánuje túto technológiu zaviesť vo všetkých svojich 350 predajniach naprieč Českou republikou.
Nová metóda výrazne uľahčuje a zrýchľuje proces predaja. Zákazník položí produkt na váhu, kamera s AI softvérom ho automaticky identifikuje a ponúkne výsledok k rýchlemu potvrdeniu predávajúcim. Pokiaľ je identifikácia správna, celý proces netrvá viac než niekoľko sekúnd, čo významne prevyšuje rýchlosť klasického manuálneho vyhľadávania nebalených výrobkov.
Výhoda pre zákazníkov aj zamestnancov
Podľa vyjadrení vedenia reťazca Albert cieľom zavádzania umelej inteligencie v pokladničných systémoch je zjednodušiť a urýchliť nákupný proces pre spotrebiteľov, ale zároveň zefektívniť a uľahčiť prácu zamestnancom obchodov.
Vďaka AI technológii už nie je nutné, aby zamestnanci opakovane manuálne zadávali tovar do systému – čo znamenalo nielen menej pohodlia, ale predovšetkým stratu drahocenného času v rušných obdobiach dňa. Teraz sa môžu sústrediť na ďalšie aspekty zákazníckeho servisu, napríklad rýchlejšie reagovať na prípadné individuálne požiadavky klientov.
Albert zároveň využíva umelú inteligenciu aj v ďalších oblastiach fungovania firmy. Moderné systémy podporované AI sú implementované v logistike a správe zásob, pri spracovaní fakturácie či dokonca v oblasti náboru a riadenia ľudských zdrojov. Navyše boli do prevádzok zavedené robotické stroje zabezpečujúce automatizované upratovanie, čím sa každodenná prevádzka predajní ešte viac optimalizuje.
Zatiaľ len v Česku, na Slovensku iba otázka času?
Systém inteligentných samoobslužných pokladníc je zatiaľ dostupný iba na českom trhu. Ak si však získaná technológia získa dostatočne pozitívne spätné väzby a preukáže dlhodobé benefity v praxi, pravdepodobnosť jej rozšírenia aj na slovenský trh sa značne zvýši.
Spotrebitelia žijúci v slovenských regiónoch blízko českej hranice už dnes môžu využívať výhody nakupovania v sieti Albert, pričom jednoduchšie a rýchlejšie odbavenie pomocou AI pokladníc môže znamenať úsporu nielen času, ale potenciálne aj finančných prostriedkov.
Tieto technologické inovácie tak môžu postupne premeniť spôsob, akým nakupujeme, a zároveň jasne definovať nové štandardy v oblasti zákazníckeho komfortu a obchodnej efektivity. Rozširovanie pokročilých pokladníc, pracujúcich na princípe umelej inteligencie, sa teda môže považovať za prirodzenú súčasť ďalšieho vývoja v maloobchodnom sektore.