Rusko čelí zásadnému problému so zásobovaním palív, ktorý súvisí s výraznými výpadkami v rafinériách po sérii presných útokov. Moskva sa preto intenzívne orientuje na dovoz, pričom dôležitým partnerom sa stalo Bielorusko. Podľa septembrových údajov prudko stúpol tok benzínu z Bieloruska na približne 49-tisíc ton, čo je štvornásobne viac než mesiac predtým. Dodávky nafty vzrástli na 33-tisíc ton. Cieľom týchto krokov je zmierniť tlak vo viacerých regiónoch, ktoré zasiahli obmedzenia predaja a miestami až úplný nedostatok pohonných hmôt.
Ruský trh závislý od dovozu
Bielorusko disponuje značnými prebytkami spracovateľskej kapacity, ktoré aktuálne nasmerovalo na ruský trh. Rafinérie v Novopolocku a Mozyri majú spoločnú kapacitu spracovania približne 12 miliónov ton ropy ročne, čím výrazne prekračujú domácu spotrebu. Kým v minulosti smerovali ich produkty hlavne na vývoz prostredníctvom ruských prístavov, dnes plnia domáce potreby susednej krajiny. Táto zmena je priamou reakciou na výpadky v ruských rafinériách.
Okrem dodávok z Bieloruska hľadá Rusko riešenie aj v ďalších častiach sveta. Vláda vedie rokovania s Áziou, a to konkrétne s Čínou, Singapurom a Južnou Kóreou. Cieľom je zabezpečiť zásobovanie najmä sibírskych oblastí a Krymu, kde je situácia so zásobami najvážnejšia. Aby importy prešli plynulejšie, ruský kabinet zvažuje zmeny v colných pravidlách, ktoré by tento proces zjednodušili a zrýchlili.

Rafinérie pod náporom útokov
Problémy na ruskom trhu začali po sérii útokov na strategické rafinérie v krajine. Podľa odhadov mohlo dôjsť k výpadku až 38 % kapacít spracovania ropy. Konzervatívnejšie prepočty hovoria o poklese v spracovaní na úrovni 10 % oproti predošlému mesiacu. Napadnuté mali byť rôzne závody, vrátane rafinérií v Kiriší, Kstove, Riazani a Volgograde. Poškodené boli aj skladovacie nádrže, čo situáciu ešte viac zhoršilo.
Obmedzenia predaja na čerpacích staniciach sa medzičasom rozšírili na viac než dvadsať ruských regiónov, pričom zásahy neobišli ani oblasti bohaté na ťažbu a spracovanie ropy. Situácia výrazne podčiarkuje problémy v logistike a infraštruktúre rafinérskeho priemyslu.
Neistota na trhu a budúce výzvy
Krátkodobo by mohli situáciu stabilizovať navýšené dodávky z Bieloruska a Ázie spolu so snahou o rýchlu obnovu výrobných kapacít v postihnutých závodoch. Avšak, ak sa útoky na rafinérie a logistickú sieť budú opakovať, ruský trh môže čeliť dlhodobému tlaku na ceny aj dostupnosť pohonných hmôt. Pre domácich spotrebiteľov by to mohlo znamenať pokračujúcu neistotu a obmedzenia, zatiaľ čo vláda by bola nútená zvyšovať výdavky na substitučné importy.
Ešte v roku 2023 vykázalo Rusko vývoz ropných produktov v hodnote približne 52 miliárd dolárov, pričom hlavnými odberateľmi boli Turecko, Čína, India a Brazília. Teraz však čelí úplne inej realite, keďže dovoz palív je nevyhnutný na prekonanie výpadkov. Rozhodujúcim faktorom pre vývoj cien a stability na trhu bude preto rýchlosť opráv kľúčových závodov a úspešnosť rokovaní s ázijskými partnermi. Situácia tak ostáva neistá a zložitá, s možnými dopadmi na hospodárstvo aj bežných spotrebiteľov.