Ruský Federálny protimonopolný úrad navrhuje zaviesť drastické obmedzenia vývozu benzínu ako reakciu na prudký rast cien palív na domácom trhu. Podľa informácií od anonymných zdrojov z energetického sektora úrady zvažujú úplné pozastavenie exportu benzínu, aby stabilizovali ceny pre domáce spotrebiteľské a firemné segmenty.
Domáce ceny benzínu lámu rekordy
Návrh prichádza ako odozva na júnový rekord v cenách benzínu, keď sa tona obchodovala za približne 65 000 rubľov (asi 828,55 USD alebo 708,47 EUR). Pri týchto hodnotách experti hovoria o jasnom dôkaze napätia na domácom palivovom trhu. Preto sa ruská vláda rozhoduje medzi ráznejšími regulačnými zásahmi, ktorými by zabezpečila dostatok benzínu a ochránila spotrebiteľov pred ďalším zdražovaním.
Tento problém pritom nie je úplne nový. Ruská federácia v minulosti už opakovane pristúpila k dočasným zákazom exportných operácií, aby zabránila nedostatku pohonných látok na domácom trhu a zabrzdila cenový rast. Podobné opatrenie by však malo aktuálne ešte ráznejší a širší vplyv, vzhľadom na rozsah súčasnej cenovej krízy.

Súčasné reštrikcie sú čiastočné a regionálne obmedzené
Momentálne zavedené reštriktívne opatrenia v oblasti exportu benzínu majú len obmedzenú platnosť a efekt. Ide totiž o reštrikcie vzťahujúce sa predovšetkým na predaj cez sprostredkovateľské spoločnosti. Tieto administratívne bariéry mali platiť iba do konca augusta a netýkajú sa prevažne výrobcov palív, ktorí môžu naďalej priamo vyvážať benzín bez zásadných obmedzení.
Navyše, existujúce obmedzenia majú viacero výnimiek. Export do štátov združených v Eurázijskej ekonomickej únii je bez akýchkoľvek reštrikcií. Rovnako štáty ako Mongolsko, s ktorými má Moskva podpísané bilaterálne dohody týkajúce sa dodávok palív, môžu pokračovať v importoch ruského benzínu bez prekážok.
Globálny dopad prípadného úplného zákazu exportu
Pokiaľ by Moskva súčasný návrh úplného zákazu exportu ratifikovala, môže to mať výrazné dôsledky nielen na domáci ruský trh, ale aj na globálne exportné destinácie. Rusko totiž patrí medzi významných exportérov pohonných látok, hlavne do regiónu Afriky a Blízkeho východu. Medzi najväčších odberateľov ruského benzínu v súčasnosti patria štáty ako Nigéria, Líbya či Tunisko, ktoré by prípadným zákazom mohli veľmi rýchlo pocítiť výpadok dodávok.
V tejto chvíli však ruská vláda ešte finálne stanovisko k navrhovanému zákazu nezaujala. Odborná verejnosť očakáva rýchle politické rozhodnutie v najbližších týždňoch. Hlavnú rolu v konečnom verdikte bude zohrávať cenový vývoj na ruskom trhu a posúdenie rizík odlevu zásob benzínu do zahraničia v kontexte domáceho nedostatku.
Ruské regulačné orgány opakovane deklarovali ochotu prijať aj radikálne opatrenia, ak sa domáce ceny benzínu nevrátia pod kritickú úroveň. Trh tak netrpezlivo čaká, kým vláda oznámi svoj ďalší krok, ktorý bude určujúci pre budúci vývoj situácie na ruskom, ale aj zahraničných trhoch s palivami.