Nemecko otvára nový testovací úsek diaľnice A6, ktorý umožní nabíjanie elektromobilov počas ich jazdy. Táto moderná technológia označovaná ako Electric Road System (ERS) využíva magnetickú indukciu a môže predstavovať prelom v budovaní európskych diaľnic. Jedinečný projekt aktuálne testujú na juhovýchode krajiny blízko odpočívadla Oberpfälzer Alb Nord v smere na Norimberg a nachádza sa na 1-kilometrovom úseku celkového 5,7 kilometra dlhej testovacej trasy.
Nabíjanie počas jazdy cez magnetickú indukciu
Základom inovatívnej nemeckej iniciatívy je izraelská technológia ERS, ktorá pracuje na princípe magnetickej indukcie. Systém funguje jednoducho – medené indukčné cievky ukryté pod asfaltovým povrchom diaľnice vytvárajú magnetické pole, zachytávané prijímačom na spodnej časti prechádzajúcich elektromobilov. Vďaka tomu vodiči nemuseli počas jazdy zastavovať a využívať klasické nabíjacie stanice alebo káble. Podobný spôsob bezdrôtového nabíjania sa už stal štandardom v oblasti moderných smartfónov, zatiaľ však nebol široko nasadený v automobilovej doprave.
Výstavba testovacieho úseku diaľnice A6 je súčasťou programu EMPOWER, ktorý bol spustený v roku 2022. Iniciatívu aktívne podporuje aj Ministerstvo hospodárstva a technológií Nemecka spolu s firmou Deutsche Autobahn GmbH a ďalšími poprednými inštitúciami. Ich spoločným cieľom je urobiť z Nemecka európskeho lídra v oblasti bezdrôtového nabíjania elektromobilov. Hoci podobné systémy už boli v minulosti testované v niektorých iných krajinách sveta, Nemecko touto technológiou vstupuje do novej éry domácej elektromobility.
Taliansko a prvý okruh pre elektromobily
Doposiaľ najpokročilejší systém podobného typu Európa pozná z Talianska, kde bol v roku 2022 otvorený prvý kratší cestný okruh fungujúci na princípe indukčného nabíjania. Taliansky projekt však zahŕňa špeciálne pruhy vyhradené výlučne pre elektromobily, pričom samotná technológia umožňuje nielen nabíjanie osobných elektromobilov, ale aj väčších vozidiel, medzi ktoré patria nákladné automobily či autobusy. Napriek svojim nesporným prednostiam taliansky projekt ešte nezaznamenal širšie nasadenie z dôvodu vysokých počiatočných nákladov.
Potenciál pre budúcnosť európskej dopravy
Najväčšou výhodou technológie typu ERS by bolo výrazné obmedzenie obáv vodičov elektromobilov z nedostatočného dojazdu a súvisiacich problémov s infraštruktúrou nabíjacích staníc. Elektromobily by sa mohli priebežne dobíjať aj bez zastavení na špeciálne upravených úsekoch diaľnic, čím by sa značne zvýšil ich praktický dojazd. Rozšírenej realizácii systému dnes bránia najmä vysoké finančné náklady. Otázkou zostáva aj praktická účinnosť prenosu energie do vozidiel v reálnych jazdných podmienkach a ochota automobiliek prispôsobiť svoje vozidlá na použitie indukčných nabíjačiek v cestnej infraštruktúre.
Nový pilotný projekt na nemeckej diaľnici A6 však predstavuje dôležitý krok, ktorým Nemecko môže stanovovať štandardy budúceho rozvoja elektromobility v Európskej únii. Tento projekt ukazuje príležitosť, ako by UNIA mohla vyriešiť mnohé súčasné výzvy spojené s rýchlym rozvojom elektrického transportu.