NEWSBYTE.sk
nedeľa, 28. dec 2025
  • Titulka
  • Slovensko
  • Ekonomika
  • Zahraničie
  • Politika
  • Technológie
  • Slovensko
  • Vláda
  • EK
  • Daň
  • Vodiči
  • auto
  • Slováci
  • peniaze
NEWSBYTE.skNEWSBYTE.sk
  • Titulka
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
Hľadať
  • Novinky
  • Ekonomika
  • Technológie
  • Bezpečnosť
  • Mobilita
  • Slovensko
  • Zahraničie
  • Politika
  • Kontakt
Follow US
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
NEWSBYTE.sk > Bezpečnosť > Rakúsko od roku 2026 mení technické kontroly: Vodiči budú chodiť menej často
BezpečnosťMobilitaNovinkyZahraničie

Rakúsko od roku 2026 mení technické kontroly: Vodiči budú chodiť menej často

Rakúske technické kontroly (STK) si prechádzajú dôležitou zmenou. Vodiči ušetria a budú chodiť menej často, no mechanici bijú na poplach.

28. decembra 2025

Rakúsko plánuje od roku 2026 výrazne uvoľniť pravidlá povinných technických kontrol vozidiel, čo ovplyvní všetkých majiteľov áut registrovaných v krajine vrátane tisícov Slovákov, ktorí tam dlhodobo žijú alebo pracujú. Vláda chce znížiť administratívnu záťaž a náklady pre motoristov tým, že predĺži lehoty medzi jednotlivými kontrolami, ktoré boli doteraz v porovnaní s inými štátmi EÚ nadpriemerne prísne.

Súčasný systém bol nastavený tak, že nové auto muselo ísť prvýkrát na kontrolu po troch rokoch, nasledujúca prehliadka prišla po dvoch rokoch a už po piatich rokoch od prvej registrácie bola technická kontrola povinná každý rok. Tento režim sa dlhodobo stretával s kritikou motoristov aj odbornej verejnosti, pretože nároky na novšie vozidlá boli podľa nich neprimerané ich technickému stavu.

Zblíženie so slovenským modelom

Podľa nového návrhu by sa intervaly mali priblížiť praxi známej zo Slovenska a viacerých ďalších krajín Únie. Prvá technická kontrola nového vozidla by sa vykonala až po štyroch rokoch od registrácie. Následne by majitelia chodili na STK každé dva roky, a to až do momentu, kým auto nedosiahne vek desať rokov. Až potom by sa zaviedla povinnosť ročných kontrol.

Rakúsky minister dopravy Peter Hanke vysvetľuje zmenu najmä technologickým pokrokom v automobilovom priemysle. Moderné autá sú podľa neho skonštruované bezpečnejšie než v minulosti a vybavené senzormi, ktoré dokážu vodiča včas upozorniť na technický problém. Práve tieto systémy majú znížiť riziko, že sa na cestu dostane nebezpečné vozidlo bez toho, aby o tom jeho majiteľ vedel.

Obavy o bezpečnosť premávky

Hoci zmena sľubuje úsporu času aj peňazí, časť odborníkov zostáva opatrná. Dopravné organizácie upozorňujú, že posunutie povinných každoročných kontrol až za hranicu desiatich rokov môže mať negatívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky. Podľa nich práve v strednom veku vozidla začínajú pribúdať závažnejšie technické poruchy, ktoré sa nemusia prejaviť okamžite.

Motoristické kluby ÖAMTC a ARBÖ navyše poukazujú na špecifické rakúske podmienky. Jazda v alpských oblastiach, časté používanie soli na cestách a výrazné prevýšenia podľa nich spôsobujú rýchlejšie opotrebovanie bŕzd, podvozka aj ďalších dôležitých súčastí. Obávajú sa preto, že menej časté kontroly by mohli viesť k nárastu technických zlyhaní a nehôd.

Peniaze, servisy a sankcie

Reforma má aj výrazný ekonomický rozmer. Jedna technická kontrola stojí v Rakúsku približne 70 eur a ročne sa ich uskutoční okolo 4,5 milióna. Menej časté prehliadky tak prinesú úsporu vodičom, zatiaľ čo autoservisy a stanice technickej kontroly môžu prísť o časť stabilných príjmov, na ktorých boli dlhé roky postavené.

Ústupky v intervaloch však neznamenajú zjemnenie postihov. Rakúske úrady ponechávajú systém prísnych sankcií podľa závažnosti zistených závad. Ak polícia na ceste odhalí vozidlo bez platnej technickej kontroly alebo v technicky nevyhovujúcom stave, vodič môže dostať pokutu až do výšky 10-tisíc eur. Konečná podoba pravidiel ešte prejde politickými rokovaniami, no platiť by mali od roku 2026.

Neprehliadnite

Zdroj: GPT
Od roku 2027 budú podnikatelia posielať faktúry len cez štátny systém, čakajú ich nové náklady.
Od 1. januára 2026 sa bez NG eCall nebudú predávať nové autá v EÚ
Nový stavebný zákon od apríla 2025 sľuboval zrýchlenie, firmy hlásia viac administratívy
Od januára 2026 vyššia minimálna mzda 915 eur a prepočítanie dôchodkov rodičov
ŠTÍTKY:bezpečnosťintervalkontrolalegislatívamotoristarakúskoreformastkvozidlo
Zdieľať tento článok
Facebook Skopírovať odkaz
Predchádzajúci článok Učiteľom zachovajú regionálne príplatky, platy vzrastú o 7 percent od januára 2026
Najčítanejšie
Slovensko má už len jednu nonstop lekáreň, pacienti v noci často bez liekov
Ekonomika Novinky
Tesco na Slovensku sťahuje z predaja bryndzu a avokádový olej pre zdravotné riziko
Bezpečnosť Novinky
Volkswagen dočasne zastavil výrobu v Bratislave, obnova produkcie príde až 7. januára 2026
Ekonomika Mobilita
EÚ od júla 2026 ruší colnú výnimku, lacné balíky z Číny zdražejú
Ekonomika Novinky
V tureckej Konye vzniklo takmer 700 prepadlín, farmári prichádzajú o pôdu
Ekonomika Novinky
Ostatní tiež čítajú

EÚ sprísni kontroly pre autá Euro 5 a 6, hrozia vyššie náklady majiteľom

Od roku 2026 sa povinné lekárske kontroly vodičov posúvajú zo 65 na 70 rokov

Záchranná služba mení posádky: Asistenti majú skrátiť zásahy na 15 minút

Od 1. 1. 2026 štát kráti DPH na firemné autá, firmy prídu o polovicu

Slovensko pripravuje zákaz sociálnych sietí pre deti do 16 rokov

NEWSBYTE.sk
Správy, ktorým môžete dôverovať: Majte neustály prehľad o najnovších udalostiach a živých aktualizáciách zo Slovenska aj zo sveta. Od politiky a ekonomiky cez technológie až po kultúru a zábavu – prinášame vám spoľahlivé a overené informácie v reálnom čase. Sme váš dôveryhodný zdroj správ dostupný nonstop, vždy keď to potrebujete.
Užitočné odkazy
  • Ekonomika
  • Politika
  • Bezpečnosť
  • Zahraničie
  • Technológie
O nás
  • Kontakt
  • Reklama
  • Podmienky používania
  • Cookies

© BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.