Známa automobilka Volvo predstavila prelomovú novinku v podobe multiadaptívneho bezpečnostného pásu, ktorý nastavuje nový globálny štandard v automobilovej bezpečnosti. Tento unikátny bezpečnostný pás bude prvýkrát uvedený na trh v roku 2026 s modelom Volvo EX60, plne elektrickým vozidlom budúcnosti z dielne švédskeho výrobcu.
Inovatívna technológia pre vyššiu bezpečnosť pasažierov
Nový bezpečnostný pás má schopnosť dynamicky sa prispôsobiť rôznym okolnostiam jazdy a osobným charakteristikám pasažierov vo vozidle. Jeho hlavnou prednosťou je využívanie pokročilej sústavy senzorov vo vozidle, ktoré poskytujú v reálnom čase údaje potrebné na presné a efektívne prispôsobenie pásu pasažierovi a aktuálnemu stavu na ceste.
Pás dokáže prispôsobiť svoju reakciu podľa výšky, telesnej hmotnosti, tvaru tela a dokonca aj podľa aktuálnej polohy sedenia pasažierov. Táto inovatívna technológia vo výsledku prinesie výrazne nižšie riziko vážnych úrazov. Napríklad pri vážnejších kolíziách bude pás reagovať inak na pasažierov s väčšími telesnými proporciami, nastavením vyššej úrovne zaťaženia zaistí účinnejšiu ochranu hlavy. Naopak pri miernych nehodách sa nastaví nižšia úroveň zaťaženia, aby sa minimalizovalo riziko zlomenín rebier, čo ocenia najmä pasažieri s menšími proporciami.
Podľa spoločnosti Volvo táto inovácia predstavuje výrazný evolučný krok oproti tradičnému trojbodovému bezpečnostnému pásu, ktorý automobilka prvýkrát priniesla už v roku 1959. Tento pôvodný vynález odvtedy celosvetovo zachránil viac ako milión ľudských životov.
Za vývojom stoja desaťročia výskumu a tisíce analýz nehôd
Multiadaptívny bezpečnostný pás vznikol na základe dôkladných vedeckých podkladov a rozsiahlou analýzou viac než 80-tisíc pasažierov zapojených do reálnych dopravných nehôd. Táto rozsiahla databáza umožnila automobilke veľmi presne určiť, ako čo najefektívnejšie optimalizovať ochranu pasažierov pri rôznych typoch kolízií.
Volvo uvádza, že tento najmodernejší bezpečnostný prvok pracuje s oveľa širšou škálou profilov nastavenia zaťaženia ako konvenčné technológie. Kým súčasné bezpečnostné systémy bežne využívajú tri úrovne nastavenia zaťaženia, nová technológia z dielne Volvo túto škálu rozšírila na až 11 rozdielnych profilov. To umožňuje flexibilnejšie nastavenie systému presne podľa individuálnych potrieb každého pasažiera.
Náročné požiadavky na presnosť senzorov a dát v reálnom čase
Aby celá technológia bezpečnostných pásov spoľahlivo fungovala, Volvo využíva komplexnú sieť senzorov, ktoré sú rozmiestnené po celom vozidle. Okrem vonkajších senzorov sledujúcich dianie okolo auta používajú aj vnútorné senzory zaznamenávajúce polohu tela cestujúcich a nárazové senzory vyhodnocujúce presné charakteristiky kolízie – najmä jej smer, rýchlosť a intenzitu. Všetky tieto informácie sú následne zlúčené centrálne vo vozidle a posielané bezpečnostným pásom v priebehu zlomku sekundy.
Ambíciou spoločnosti Volvo je pomocou tohto nového bezpečnostného prvku výrazne zvýšiť ochranu všetkých účastníkov cestnej premávky a pokračovať v tradícii nastavovania nových štandardov automobilových technológií, ktorými sú Švédi známi už desaťročia.