Slovenská sporiteľňa varuje svojich klientov pred novou vlnou sofistikovaných podvodov, ktoré ohrozujú ich úspory. Podvodníci tentokrát využívajú mená reálnych zamestnancov banky a postupy, ktoré môžu pôsobiť veľmi dôveryhodne. Na internetovej stránke banky vyzývajú ľudí na zvýšenú opatrnosť a ponúkajú praktické rady, ako sa pred týmito hrozbami chrániť.
Nové triky podvodníkov ohrozujú tisíce ľudí
Podvodníci, ktorí vystupujú ako pracovníci bezpečnostného oddelenia banky, vytvorili sofistikované metódy, ktoré môžu zmiasť aj skúsených klientov. Tentoraz neoprávnene využívajú mená skutočných zamestnancov Slovenskej sporiteľne, aby zvýšili svoju dôveryhodnosť. Zvyčajne kontaktujú obete z neznámych čísiel, pričom tvrdia, že ich totožnosť bola zneužitá na vydanie falošnej kreditnej karty. S naliehavými tvrdeniami o bezpečnostnom riziku a hrozbami ohlásenia na políciu nútia ľudí k panike a rýchlym rozhodnutiam.
Páchatelia často navádzajú obete na nelegálne kroky, akými je prevod peňazí na „bezpečné“ účty, výber hotovosti a jej odovzdanie údajne povereným osobám, alebo dokonca zadanie prihlasovacích údajov do falošnej verzie internet bankingu George. Popritom využívajú psychologické manipulácie a vyhrážky, aby minimalizovali priestor na premýšľanie a preverenie ich tvrdení.

Finančné škody rastú každým rokom
Tento druh podvodov spôsobil viacerým klientom banky vážne finančné straty, pričom najvyššia známa škoda dosiahla sumu 9 000 eur. Celková hodnota podvodov na Slovensku neustále stúpa – kým za celý minulý rok predstavoval objem úspešných aj zmarených podvodov približne 13 miliónov eur, do septembra tohto roka už dosiahla táto suma 14 miliónov eur.
Bankové podvody však nie sú jediným problémom. Medzi najzávažnejšie finančné straty patria aj investičné podvody, ako aj podvody na aplikáciách typu WhatsApp, kde sa páchatelia vydávajú za príbuzných obetí. Tieto prípady podčiarkujú potrebu zvýšenej obozretnosti a dôsledného preverovania nezvyklých požiadaviek na finančné transakcie.
Praktické rady, ako sa chrániť
Slovenská sporiteľňa odporúča jednoduché, no spoľahlivé kroky na ochranu pred podvodmi. Pri akomkoľvek telefonáte, ktorý vytvára pocit naliehavosti alebo strachu, treba okamžite zavrieť rozhovor a získať čas na zváženie situácie. V prípade pochybností sa odporúča kontaktovať banku priamo cez oficiálne kanály, napríklad pomocou čísla uvedeného na webovej stránke banky či v mobilnej aplikácii.
Banky zdôrazňujú, že ich zamestnanci nikdy nebudú klientov žiadať o prevod peňazí na iné účty, odovzdanie hotovosti alebo poskytovanie citlivých údajov, ako sú heslá či PIN kódy. Rovnako tak ani nevyžadujú inštaláciu aplikácií na vzdialený prístup do zariadení. Podvodníci často využívajú tieto taktiky na ukoristenie finančných prostriedkov, preto je najlepšou ochranou zdravá nedôvera a dôsledné overovanie.
Zachovanie pokoja, okamžité zloženie hovoru a následné preverenie situácie cez oficiálne zdroje sú najlepšie kroky na zabránenie finančným stratám. Tieto jednoduché zásady môžu ochrániť klientov pred stále sa vyvíjajúcimi schémami podvodníkov.