Varšava pokračuje s rozširovaním nízkoemisnej zóny v rámci dlhodobého plánu, ktorým chce výrazne zlepšiť kvalitu ovzdušia v poľskom hlavnom meste. Nové obmedzenia platia od minulého leta a zóna už dnes predstavuje až 37 štvorcových kilometrov, teda približne sedem percent celkovej rozlohy Varšavy. Týka sa nielen domácich poľských vodičov, ale aj mnohých návštevníkov zo susedných krajín, ako je slovensko.
Prísne emisné normy nútia vodičov meniť návyky
Momentálne pre vjazd do nízkoemisnej časti Varšavy platia prísne emisné pravidlá, ktoré sa dotýkajú najmä majiteľov starších vozidiel. Zákaz už teraz zahŕňa dieselové automobily v maximálnej emisnej norme Euro 4, čo znamená modely vyrobené približne pred rokom 2005. V oblasti benzínových motorov platia zatiaľ menej tvrdé obmedzenia – povolené sú benzínové motory s emisnými normami Euro 3 alebo novšími, pričom vozidlá s normou Euro 2 alebo staršou už do tejto zóny vstúpiť nemôžu.
Do roku 2032 však Varšava predpokladá zaviesť ešte prísnejšie limity. V prípade dieselových automobilov pôjde o zákaz pre všetky vozidlá staršie ako 11 rokov. Emisné pravidlá pre benzínové automobily budú o čosi miernejšie – zákaz vjazdu sa bude vzťahovať na autá staršie ako 17 rokov. Varšava sa tak pripája k širšiemu európskemu trendu, ktorý už dlho presadzujú metropoly, ako Londýn alebo Štokholm, kde podobné zóny významne prispeli k redukcii lokálnych emisií.
Automatizované kontroly a vysoké pokuty
Na dodržiavanie pravidiel prísne dohliada technológia inteligentných kamier. Tú nainštalovali na strategických miestach na hraniciach nízkoemisnej zóny. Kamery dokážu automaticky zosnímať poznávacie značky prechádzajúcich vozidiel a následne ich online overovať v databáze podľa údajov o emisných parametroch jednotlivých automobilov. vodiči, ktorých vozidlo bude porušovať platné pravidlá, dostanú pokutu, ktorá môže presiahnuť 115 eur.
Varšava zaviedla aj niektoré výnimky. Napríklad seniori alebo osoby so zdravotným znevýhodnením môžu získať osobitné povolenie na vstup do zóny aj napriek nesplneným emisným normám. Napriek tomu odborníci zdôrazňujú, že pred cestou do Varšavy by si mali všetci vodiči, vrátane návštevníkov zo zahraničia, dôkladne skontrolovať, či vozidlá spĺňajú platné normy.
Dopad na slovenských vodičov a perspektíva do budúcnosti
Pre slovenských motoristov, ktorí pravidelne navštevujú Varšavu, ide o nezanedbateľné zmeny. Každoročne mnoho Slovákov cestuje do poľského hlavného mesta buď súkromne, alebo pracovnými povinnosťami, pričom využívajú hlavne vlastné vozidlá. Z tohto dôvodu môžu byť novozavedené pravidlá komplikáciou pre majiteľov starších dieselových či benzínových automobilov, ktoré požadované emisné parametre nemusia spĺňať.
Táto situácia zároveň signalizuje širší celoeurópsky trend. Odborníci pripomínajú, že podobné opatrenia postupne zavádzajú aj ďalšie európske metropoly. Pre vodičov bude preto v blízkej budúcnosti nevyhnutné, aby dôslednejšie sledovali parametre a stav svojich vozidiel, nakoľko nízkoemisné zóny sa stanú bežnou realitou pri návštevách európskych miest.