Spotrebiteľov v Českej republike zasiahol nový typ podvodov, ktorý sa zameriava na online nákupy prostredníctvom falošných e-shopov. Podvodníci sa vydávajú za známe značky ako Sportisimo, Tescoma alebo Super zoo a podvodne vylákali finančné prostriedky od tisícok nakupujúcich. Praktiky sú dobre premyslené a využívajú reklamy na sociálnych sieťach, obzvlášť na Facebooku, kde zákazníkov presmerujú na falošné stránky pripomínajúce originálne obchody.
Podvodné kampane cielené najmä na mobilných používateľov
Moderné podvodné e-shopy sú navrhnuté tak, že na prvý pohľad je ťažké ich rozpoznať od reálnych stránok. Ponúkajú tovary za extrémne nízke ceny, čo láka nepozorných nakupujúcich. Problém nastáva, keď zákazníci po zaplatení za objednávky nedostanú žiaden tovar a prestávajú byť schopní kontaktovať „obchodníka.” Zväz obchodu a cestovného ruchu varuje, že cieľovou skupinou sú predovšetkým používatelia mobilných telefónov. Na menších obrazovkách je totiž ťažšie odhaliť falošnú URL adresu, ktorá sa môže na tú originálnu podobať len minimálne.
Podvody sú organizované prostredníctvom čínskych prevádzkovateľov, ktorí dynamicky menia domény, keď sa im pôvodné stránky podarí odhaliť. Zväz upozorňuje, že falošné kampane na sociálnych sieťach sú jedným z hlavných motorov tohto rozsiahleho problému. Používatelia Facebooku, ktorí kliknú na lákavé reklamy so zľavami 70 až 90 percent, sú väčšinou presmerovaní na podvodné weby, kde sa ich údaje a peniaze stávajú ľahkým cieľom.

Pomalé reakcie kompetentných orgánov
Príslušné kontrolné orgány, vrátane Českej obchodnej inšpekcie, Facebooku či správcov doménového systému, čelia kritike za pomalé a nedostatočné kroky voči podvodníkom. Hoci už došlo k podaniu trestného oznámenia, podľa predstaviteľov firiem ako Super zoo je reakcia stále neuspokojivá. V tomto prípade podvodníci dokonca vytvorili kópiu legitímneho webu obchodu a neustále menia doménu, čím sťažujú snahy o ich blokovanie.
Zväz obchodu sa obrátil na správcu českých domén CZ.NIC so žiadosťou o zablokovanie podvodných webov. Ten však opätovne zdôraznil, že takéto kroky môže podniknúť iba na základe súdneho príkazu alebo oficiálnej žiadosti od polície. Podľa Zväzu obchodu by však bolo potrebné zaviesť efektívnejší systém na urýchlené riešenie takýchto prípadov.
Výzvy na zvýšenú opatrnosť
Podvodné e-shopy sú dôkazom, že ani známe značky nie sú voči podvodom imúnne, čo vytvára tlak na zodpovednosť technologických platforiem a kontrolných orgánov. Asociácia pre elektronickú komerciu už dlhodobo upozorňuje na nepostačujúce opatrenia proti zahraničným online trhoviskám, pričom súčasné prípady len zvýraznili potrebu rýchlej akcie. Spotrebitelia sú znovu vyzývaní na dôslednú kontrolu e-shopov, nákupných domén a sľubovaných ponúk, ktoré znejú príliš dobre na to, aby boli pravdivé.