Národná banka Slovenska upozorňuje na podvodníkov, ktorí zneužívajú jej meno na získavanie citlivých údajov. V posledných týždňoch sa objavili prípady, keď sa neznáme osoby vydávali za zamestnancov NBS s cieľom vylákať od obetí informácie o bankových účtoch alebo finančné prostriedky. Podvodníci využívajú dôveryhodnosť centrálnej banky na svoje nekalé účely.
Podvodné praktiky a ich riziká
Podľa informácií NBS sa podvodníci nezastavia len pri telefonátoch, ale svoje praktiky kombinujú aj s falošnými SMS a e-mailovými správami. Tieto e-maily často obsahujú podvodné odkazy, ktoré smerujú na stránky imitujúce oficiálne weby. Podvodníci sa zameriavajú na osobné údaje, pričom žiadajú napríklad zaslanie údajov o bankových účtoch alebo prevod finančných prostriedkov. Robia tak pod zámienkou ochrany peňazí pred neexistujúcim rizikom.
NBS varuje, že podvodníci môžu dokonca vystupovať pod menom skutočných zamestnancov banky alebo polície, čím zvyšujú dôveryhodnosť svojich požiadaviek. Občania by si mali byť vedomí, že centrálna banka ani polícia nikdy nežiadajú citlivé informácie telefonicky či e-mailom a už vôbec nepožadujú žiadne finančné prevody.

Varovania bánk pred podvodmi
Okrem NBS pred podobnými praktikami varovala aj ČSOB banka. Tá zaznamenala prípady podvodných e-mailov, ktoré klientov informujú o údajnej expirácii certifikátu SmartTokenu. V týchto e-mailoch sú používatelia vyzývaní na reaktiváciu prostredníctvom odkazu, ktorý však smeruje na podvodnú stránku. ČSOB odporúča ignorovať takéto správy a neklikať na žiadne odkazy. Klientom radí, aby v prípade nejasností kontaktovali banku výlučne cez oficiálne kanály.
Ostražitosť ako kľúčová obrana
NBS upozorňuje, že formy podvodov sa neustále zdokonaľujú, a preto by mali byť občania mimoriadne obozretní. Banka zdôrazňuje, že nikdy nepožaduje od občanov osobné údaje či investičné transakcie prostredníctvom telefonátov alebo iných neoficiálnych správ. Pri akomkoľvek podozrivom kontakte odporúča okamžite ukončiť hovor a rozhodne neposkytovať žiadne osobné ani finančné údaje. V prípade potreby môžu občania kontaktovať políciu alebo svoju banku, aby situáciu preverili.
Prevencia a informovanosť zohrávajú kľúčovú úlohu v boji proti podvodom. Banky a ďalšie inštitúcie pokračujú v osvetovej kampani, aby občania vedeli rozpoznať znaky podvodnej komunikácie. Základom je dôvera len voči oficiálnym zdrojom a obozretnosť pri poskytovaní akýchkoľvek informácií.